PickTwoStudio: Investitia medie in amenajarea unui restaurant ajunge la 1.800 euro/mp |
Arhitectura & Proiectare Publicat de AG&F 25 Sep 2024 11:45 |
Studioul de arhitectura si design Pick Two Studio a inregistrat o evolutie semnificativa in segmentul de proiecte HoReCa, care continua sa fie pilonul principal al activitatii studioului de design si arhitectura, reprezentand aproximativ 80% din cifra de afaceri la nivelul primelor 9 luni din acest an. Totusi, o schimbare majora fata de 2023 a fost cresterea substantiala a ponderii proiectelor hoteliere. Daca anul trecut ponderea era de 90% restaurante si doar 10% hoteluri, in 2024 raportul s-a echilibrat la aproximativ 60-40%, datorita diversificarii portofoliului de hoteluri. Printre proiectele finalizate se numara Hotel Ecletico (Bucuresti) si Ramada (Otopeni), iar printre cele in derulare: Hotel Baneasa, Hotel Trianon (Bucuresti), Hotel Oxygen (Valea Doftanei) si Hotel Cerbul (Sinaia).
Din punct de vedere business, in HoReCa observam in 2024 o tendinta de consolidare a pozitiei jucatorilor dominanti. Investitiile intr-un restaurant se ridica la 400.000 - 500.000 de euro, iar intr-un hotel incep de la 60.000 - 70.000 de euro per camera - incluzand aici si investitiile in spatiile comune aferente camerelor.
In acest context, este foarte dificil pentru jucatorii neexperimentati sa intre pe piata, deoarece riscurile sunt mari, intr-o industrie in care rata de esec depaseste 85%. Astfel, investitiile sunt realizate in principal de catre jucatori cu experienta, a explicat Sebastian Mindroiu, cofondator Pick Two Studio.
Pe fondul lipsei de spatii comerciale si a blocajului in ceea ce priveste dezvoltarile de cladiri noi, generate in parte de lipsa Planului Urbanistic General (PUG) in Bucuresti, 2024 s-a distins si printr-o tendinta de orientare a clientilor spre renovarea si restaurarea unor cladiri vechi. De exemplu, printre proiectele PickTwo Studio se numara Hotel Ecletico — o vila monument clasa B — care a fost restaurata si transformata in hotel boutique. Alte exemple includ, Hotel Trianon, care a trecut printr-o renovare capitala, sau Hotel Baneasa, unde s-au facut consolidari si extinderi ale unei cladiri vechi.
Potential investitional in statiunile montane
Zonele dinamice de investitii in acest moment sunt statiunile montane, apreciaza arhitectii PickTwo Studio. Bucurestiul ramane pe primul loc in numarul si valoarea investitiilor, insa pentru locul doi competitia a fost constanta in ultimii ani. Desi parea ca Mamaia si litoralul vor oferi randamente investitionale excelente, un sezon de doar trei luni nu poate acoperi costurile unui an intreg. Clujul a devenit un centru important pentru investitii, dar si acolo simtim ca piata pare ca a ajuns la un platou. In prezent, Brasovul si statiunile montane atrag cele mai multe investitii. Exista numeroase oportunitati in statiuni precum Busteni, Azuga sau Predeal, care sunt aproape de Bucuresti si au avantajul ca pot functiona pe tot parcursul anului, a mai explicat Sebastian Mindroiu.
Contextul de piata este favorabil investitiilor, iar potentialul de crestere este unul pe masura. In acest moment, Romania genereaza doar 5% din veniturile PIB din industria HoReCa, comparativ cu media europeana de 10%, precizeaza reprezentantii PickTwo Studio, iar faptul ca procentul turistilor straini care ne viziteaza tara este inca sub 50% confirma potentialul acestei industrii in Romania. Conditia este insa ca investitiile sa fie insotite de o imbunatatire a calitatii serviciilor, nu doar in Bucuresti, ci si in restul tarii.
Perspective final 2024 si 2025
In ceea ce priveste restaurantele, cresterea ca valoare a proiectelor nu vine doar din exigenta clientilor finali, care isi doresc sa traiasca o experienta completa atunci cand iau masa in oras, ci si din diversificarea concurentei. Astfel, in ceea ce priveste valoarea investitiilor, aceasta va continua trendul ascendent si in perioada urmatoare.
Daca ne uitam la costurile medii per metru patrat, un proiect de succes, cum ar fi unul dintre acele locuri unde iti place sa mergi sa mananci in oras, probabil are o medie de 1500-1800 de euro/metrul patrat. Desi pare mult la prima vedere, pe masura ce lanturile internationale intra pe piata si ridica standardele, vom vedea valori din ce in ce mai mari pe acest segment, a adaugat Sebastian Mindroiu.
In acest context, alegerea partenerului potrivit in dezvoltarea investitiei este esential. Ca o initiativa strategica in acest context, Pick Two Studio a lansat impreuna cu Premier Hospitality - Calin Ile si Lucian Marinescu - "Ghidul Investitorului in Industria Hoteliera", un manual educativ de 350 de pagini disponibil gratuit aici. Acesta vine ca un suport pentru investitori, oferind o abordare detaliata asupra procesului de dezvoltare a unui hotel, de la concept la pre-deschidere.
Avem un istoric foarte bun in acest domeniu. Proiectele realizate de noi, precum Trickshot Promenada (2014), NOR (2017) sau Hotel Sinaia (2019), sunt inca relevante pe piata si cu cifre de afaceri care reflecta acest lucru. Ne dorim sa existe cat mai multe proiecte de acest fel, pentru ca acest lucru se traduce in dezvoltarea sanatoasa a industriei. Investitiile bine proportionate duc la scalare, iar noi speram ca informatiile oferite in Ghidul Investitorului sa contribuie la o setare corecta a asteptarilor, a conchis Sebastian Mindroiu.
Pentru finalul anului, Pick Two Studio apreciaza ca se va inscrie in linia estimata la inceputul lui 2024, cu o crestere de 10% in cifra de afaceri. Totodata insa, reprezentantii studioului de arhitectura spun ca perspectivele pentru 2025 raman optimiste, desi estimeaza o potentiala incetinire economica.
|