| INDEX COMPANII | Inscriere/Adaugare |
![]() |
|
PRIMARIA MUNICIPIULUI BUCURESTI (PMB) |
| Adresa: Splaiul Independentei nr. 291-293, Bucuresti, S6 |
| Telefon: 021/305.55.00 |
| Fax: 021/312.00.30 |
| E-mail: presa@bucuresti-primaria.ro |
| Web site: www.pmb.ro |
| Domenii: Investitori institutionali |
| Descriere activitate
Institutie publica locala |
| Prezentare companie/institutie
București pe calea sustenabilității: mobilitate, spații verzi și digitalizare
Stelian Bujduveanu (36 de ani)
Functia/Instituția: primar general, București;
Experienta profesionala: 10 ani în administrația locală.
Primăria Generală a Municipiului București desfășoară în această perioadă o serie de proiecte strategice menite să transforme Capitala într-un oraș modern, sustenabil și bine conectat. Prioritatea absolută rămâne finalizarea noului Plan Urbanistic General (PUG), reprezentând un instrument esențial pentru dezvoltarea coerentă a orașului, adaptat realităților actuale și nevoilor locuitorilor. În paralel, administrația municipală pune accent pe modernizarea infrastructurii de transport și a sistemului de termoficare, pe extinderea și reabilitarea liniilor de tramvai, dar și pe dezvoltarea de piste pentru biciclete și spații pietonale de calitate. Proiectele majore, precum Trenul Metropolitan sau reabilitarea podurilor și pasajelor, sunt implementate în strânsă colaborare cu primăriile de sector și cu autoritățile centrale, iar digitalizarea proceselor urbanistice constituie o componentă strategică pentru eficiența administrativă și transparența decizională. În același timp, instituția investește în reamenajarea zonelor centrale, extinderea străzilor pietonale și reconversia fostelor zone industriale, cu scopul de a revitaliza orașul și a crea un mediu urban atractiv, sigur și accesibil.
- Care sunt prioritățile actuale ale administrației municipale în ceea ce privește dezvoltarea urbanistică a Bucureștiului?
- Prioritatea absolută este finalizarea noului Plan Urbanistic General, fără de care nu putem avea o dezvoltare coerentă și predictibilă. Bucureștiul are nevoie de reguli clare, respectate de toți, pentru ca dezvoltarea să fie sustenabilă. După 25 de ani în care am funcționat pe baza unui plan elaborat între 1997-2000, Bucureștiul are nevoie urgentă de reguli clare și adaptate realităților actuale. Fără un nou PUG, asistăm la dezvoltări haotice, blocuri ridicate în cartiere de case sau presiuni pe infrastructura edilitară. Pe termen mediu și lung, ne dorim un oraș predictibil, sustenabil și bine conectat, în care spațiul public, mobilitatea și zonele rezidențiale sunt în echilibru. În paralel, lucrăm la marile proiecte de infrastructură - modernizarea sistemului de termoficare, reabilitarea liniilor de tramvai, reorganizarea traficului și crearea de benzi unice, dar și investiții în spații sportive și culturale, cum este Patinoarul Flamaropol. Privim spre un oraș funcțional și coerent, capabil să răspundă nevoilor prezentului și să creeze premisele unei vieți sustenabile pentru generațiile viitoare.
- Cum evoluează elaborarea noului PUG al Capitalei?
-Procesul de actualizare a Planului Urbanistic General este în desfășurare, după o perioadă considerabilă de la elaborarea versiunii actuale. Noul document va integra o viziune actualizată de dezvoltare urbană, fundamentată pe principiile sustenabilității și coerenței teritoriale. Este o muncă complexă, cu specialiști din diverse domenii implicați - urbanism, mobilitate, infrastructură, mediu - pentru a asigura un cadru coerent și legal.
- Care sunt cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră, feroviară sau de mobilitate urbană aflate în desfășurare sau în faza de planificare în acest moment?
- În acest moment avem câteva direcții majore, reprezentate de:
● trenul metropolitan - proiect vital care va lega Capitala de localitățile din jur, reducând traficul rutier;
● extinderea liniilor de tramvai și reabilitarea celor existente - avem deja șantiere active pe bulevardele Expoziției, Chișinău și Basarabia, Barbu Văcărescu etc.; ● benzile unice pentru transportul public - înființăm alți 10,5 km, pentru ca transportul în comun să fie mai rapid și mai eficient; ● modernizarea infrastructurii rutiere - consolidăm podurile și pasajele (Băneasa, Lujerului, Obor, Constanța etc.); ● Masterplanul Velo - am aprobat strategia și ne concentrăm pe implementarea celor peste 500 de km de piste pentru biciclete; ● achiziționarea de noi mijloace de transport în comun: 250 de tramvaie și 100 de troleibuze, cu fonduri europene; ● transformarea pietonală a unor zone-cheie ale orașului și reamenajarea lor; ● susținerea realizării drumurilor radiale, ce vor degreva o parte din traficul ce în prezent tranzitează Bucureștiul, prin strânsă colaborare cu Ministerul Transporturilor și cu sectoarele orașului; ● crearea de noi parcări publice și eliberarea trotuarelor de mașini - chiar dacă este o măsură contestată pe termen scurt, pe termen lung va contribui semnificativ la creșterea calității spațiului urban. Prioritizăm fluidizarea traficului prin reducerea cotei modale a deplasărilor cu vehiculul personal. Pentru a putea obține acest lucru, îmbunătățim calitatea transportului în comun, creăm rute sigure pentru deplasările cu bicicleta și spații pietonale de bună calitate ce vor încuraja traficul pietonal. Pe termen scurt, aceste proiecte pot aduce un anumit disconfort, firesc în perioada lucrărilor, însă pe termen mediu și lung ele vor transforma vizibil mobilitatea și calitatea vieții în oraș. - Cum cooperează Primăria Generală cu primăriile de sector și cu autoritățile centrale?
-Relația de lucru dintre Primăria Capitalei și primăriile de sector s-a maturizat - astăzi procesele sunt mai clare, comunicarea mai bună și rezultatele mai vizibile în oraș. De exemplu, lucrăm alături de Primăria Sectorului 2 la Patinoarul Flamaropol. Alte proiecte realizate în comun vizează reamenajarea unor străzi importante precum Grivița, transformarea zonei Amzei într-una pietonală, precum și alte proiecte de infrastructură - strada Biharia, Nodul Petricani, Podul Băneasa, Podul Constanța etc. La fel de bine colaborăm și cu Sectorul 6, oferind sprijin pentru implementarea proiectelor bune pe care le derulează, cu obținerea avizelor și autorizațiilor de care au nevoie, așa cum facem și cu celelalte primării. În ceea ce privește autoritățile centrale, suntem în contact permanent. Aceasta este o perioadă foarte importantă pentru dezvoltarea Bucureștiului, întrucât este în derulare procesul de obținere a finanțării nerambursabile, în special pe zona de transport public și termoficare. Așa cum știți, în acest moment bugetul Primăriei Capitalei este limitat, astfel încât parteneriatul, buna coordonare și atragerea fondurilor structurale rămân cheia dezvoltării orașului.
- Ce strategii aveți pentru revitalizarea zonelor centrale și reconversia fostelor zone industriale?
- În zonele centrale, punem accent pe recuperarea spațiului public pentru oameni - transformări pietonale, trasee pentru biciclete, aprobate prin Masterplan, spații verzi și zone de relaxare. Zonele industriale prezintă o anumită complexitate, mai ales din cauza faptului că sunt foarte fragmentate din punct de vedere cadastral. De aceea, reconversia lor este unul dintre elementele studiate în cadrul PUG sau vor face obiectul unor documentații de urbanism dedicate.
- Cum se poziționează Bucureștiul în privința digitalizării proceselor urbanistice?
- În prezent se actualizează Baza de Date Unică (BDU). Deja aplicația UrbOnline a fost actualizată prin proiectul de actualizare PUG, însă beneficiile se vor vedea odată cu finalizarea procedeului de actualizare BDU - estimat a se încheia în iunie 2026. Urmărim ca toate informațiile relevante pentru dezvoltarea urbană să fie georeferențiate și disponibile atât publicului, cât și specialiștilor. Urmărim migrarea modului de lucru pentru documentațiile de urbanism în documente cu extensia "gis", în conformitate cu prevederile legale, și digitalizarea a cât mai multor procese. S-au făcut pași către automatizarea emiterii certificatului de urbanism de informare și avem protocoale cu ANCPI pentru corelarea bazelor de date. Procesul de digitalizare a urbanismului este unul complex, amplificat în cazul Bucureștiului de particularitățile cadrului administrativ și de numărul ridicat de instituții competente pe teritoriul său.
- Ce mesaj transmiteți investitorilor și dezvoltatorilor?
-Mesajul este limpede: susținem investițiile responsabile, bazate pe legalitate, transparență și stabilitate. Bucureștiul evoluează prin parteneriate responsabile, capabile să echilibreze interesul public cu dinamica mediului privat. Obiectivul nu este doar creșterea, ci calitatea dezvoltării - pentru a avea un oraș european, coerent și viabil.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2025) |