Agenda Constructiilor
Vineri, 01 Iulie 2022
GRUNDFOS
PAGINA PERSONALIZATA


TERAPLAST SA

TERAPLAST SA

Adresa: Parc Industrial TeraPlast; DN15A (Reghin-Bistrita), Km 45 + 500, Bistrita, Judet Bistrita-Nasaud
Telefon: 0263-206.122
Fax: 0263-231.747
E-mail: office@teraplast.ro
Web site: www.teraplast.ro
Domenii: Tevi, fitinguri si tubulatura | Rigole, sisteme de pompare & statii de epurare
Descriere activitate
Furnizor de solutii complete in domeniul instalatiilor si constructiilor.
Prezentare companie/institutie
TeraPlast, un business care tine pasul cu timpul
 
Un secol si un sfert de progres, inovatie, evolutie, transformare si continuitate
 
125 de ani inseamna aproape cinci generatii. Pentru un tanar, acum 125 de ani inseamna vremea stra-strabunicului. Istoria Grupului TeraPlast isi are originile in 1896, odata cu infiintarea atelierului de prelucrare a placilor ceramice de catre mesterul sas Walter Schuster. Mesterul, cu spirit antreprenorial, si-a dezvoltat afacerea avand viziune spre dezvoltare, construind incet unul dintre pilonii de baza in traditia care s-a pastrat pana astazi. De-a lungul timpului, i s-au alaturat ucenici care petreceau intre 4 si 5 ani invatand tainele prelucrarii produselor din lut. Apoi, Walter Schuster a infiintat, in asociere cu alti antreprenori ai acelor vremuri, Fabrica de sobe din lut, transformata in perioada interbelica in Fabrica de sobe si produse ceramice din Bistrita, apoi in Fabrica de teracota. A functionat si ca sectie a Sanex Cluj si a fost integrata in Intreprinderea de Materiale de Constructii (IMC) Bistrita, divizata in 1990. TeraPlast a luat fiinta prin preluarea sectiei de teracota si a sectiei de prelucrare a maselor plastice din fosta IMC Bistrita. Noua companie includea si angajatii celor doua sectii, asigurand astfel continuitate in zona operationala, de cercetare si dezvoltare.
Productia de mase plastice a pornit in cadrul Intreprinderii de Materiale de Constructii in 1978, cu o capacitate anuala de 5.000 de tone. Aici au fost puse in functiune primele linii de extrudare profile si tevi din PVC. Sectia si-a continuat dezvoltarea si in urmatorii ani prin prima linie de dozare-malaxare care asigura o parte din necesarul de granule pentru liniile de extrudare existente, iar ulterior pentru celelalte 22 de noi linii de productie.
Traditia inceputa in 1896 a supravietuit testelor timpului si se intinde pana in zilele noastre, pastrand intacte valorile care reprezinta Grupul TeraPlast si astazi, care au ajuns parte din ADN-ul sau: lucrul bine facut, spiritul antreprenorial, principii solide, adaptare si determinare.
Grupul TeraPlast a demonstrat ca timpul nu ne este inamic, ci poate fi o forma de implinire, un aliat si un spatiu de dezvoltare daca este folosit optim. Inca de la inceputuri, compania a privit spre viitor, a fost orientata spre dezvoltare si inovare, spre adoptarea unor tehnologii de productie avansate. In 1992, societatea a incheiat un parteneriat strategic cu GemencPlast Rt, companie maghiara, pentru a fructifica oportunitatile existente pe pietele externe. Doi ani mai tarziu au fost infiintate Politub si Plastsistem. Prima, Politub, a fost fondata in asociere cu Rompetrol SA, Gaz de France si Socomo-Socotub, pentru productia de tubulatura din polietilena. Politub a fost prima companie din Romania care oferea, la acea vreme, tevi agrementate pentru retele de apa si gaze naturale. Plastsistem, infiintata in asociere cu alte persoane fizice, fabrica produse injectate, tamplarie PVC si comercializa produse complementare portofoliului TeraPlast SA. Ulterior, in 2007, Plastsistem a inceput productia de panouri termoizolante cu spuma poliuretanica, fiind primul producator roman care fabrica panouri sandwich pe o linie continua in Romania. Cativa ani mai tarziu, in 2016 Plastsistem a devenit TeraSteel.
In 2004, TeraPlast a investit 16 milioane de euro in dezvoltarea si modernizarea capacitatilor de productie. Tot atunci, compania a inceput productia de ferestre cu geam termoizolant si profil pentacameral, iar laboratorul de incercari al TeraPlast a fost acreditat RENAR. In 2007, in timp ce TeraPlast se pregatea de listarea la Bursa de Valori Bucuresti, s-a demarat constructia Parcului Industrial TeraPlast in extravilanul orasului Bistrita, moment ce a marcat o noua etapa in dezvoltarea Grupului. In 2 iulie 2008, un pachet de 20% din actiunile TeraPlast au fost listate la Bursa de Valori Bucuresti. In acelasi an a inceput procesul de relocare a fabricilor grupului din orasul Bistrita in Saratel, in parcul industrial. Relocarea activitatii s-a finalizat in 2011.
Productia de teracota a iesit din Grupul TeraPlast in aceeasi perioada, pentru ca nu mai reprezenta un produs care sa se incadreze in modelul sau de business. Insa, pe cat de lunga e calea intre lut si polietilena, pe atat de fireasca a fost pentru Grupul TeraPlast evolutia. Firul rosu al celor 125 de ani este un mix de expertiza, traditie industriala si amprenta geografica. Atelierul din 1896 era local. Grupul TeraPlast e azi un jucator regional de anvergura.
 
 
Viziunea si performanta se traduc in investitii, in crestere si in fructificarea oportunitatilor din piata
In 2017, TeraPlast SA a achizitionat 67% din actiunile companiei Depaco (brand-ul Wetterbest) - al doilea cel mai mare producator de invelitori metalice pentru acoperisuri, din Romania. In urmatorii 3 ani, a continuat cresterea pachetului de actiuni detinute, ajungand in ianuarie 2020 la o detinere de 100% in Wetterbest.
Tot in 2017 a fost deschisa o fabrica de panouri sandwich in Serbia. Aceasta achizitie a venit ca urmare a cererii aflate in crestere in zona Europei Centrale si de Est. Astfel, noua fabrica din Serbia, inaugurata in octombrie 2017, dubleaza capacitatea de productie a TeraSteel si contribuie la consolidarea pozitiei pe piata regionala. Totodata, fabrica este prima unitate de productie, cu capital integral privat romanesc, deschisa in strainatate dupa 1990.
In perioada 2018-2019, companiile TeraPlast, TeraGlass si Wetterbest au implementat proiecte de investitii de peste 13 milioane de euro. Acestea au fost co-finantate prin schema de ajutor de stat si au contribuit la cresterea capacitatilor de productie si echiparea fabricilor Grupului cu tehnologii de ultima generatie.
Un business de succes este si un business responsabil, care tine pasul cu schimbarile din jurul sau.
Inca din 2016, TeraPlast a inceput sa dezvolte echipamentele de reciclare si, din 2018, sa puna bazele sectiei de reciclare PVC rigid. In 2019, Grupul a hotarat ca businessul de reciclare trebuie tratat independent si dezvoltat in continuare. Asadar, din aprilie 2019 din Grupul TeraPlast face parte si compania TeraPlast Recycling, pe atunci cu o capacitate de procesare de 12.000 tone anual.
In aceeasi perioada, mai exact la finalul anului 2018, TeraPlast a semnat un acord cu E.ON Energie Romania pentru construirea unei centrale fotovoltaice de acoperis in Parcul Industrial TeraPlast din Saratel. In iunie 2020 a fost inaugurata centrala fotovoltaica alcatuita din peste 7.000 de module care insumeaza peste 12.000 mp. Aceasta centrala va asigura pe termen lung economii de 660 de tone de CO2 si aproximativ 11% din necesarul de energie al parcului industrial.
Strategia de dezvoltare a Grupului vizeaza toate nivelurile modelului de business, cu obiectivul de a avea impact pozitiv si a aduce plus-valoare angajatilor, partenerilor si actionarilor sai. Astazi, TeraPlast este una dintre cele mai performante actiuni de la Bursa de Valori Bucuresti, fiind constant in topurile de tranzactionare si raportand trimestrial cresteri de doua cifre ale afacerilor. Pe langa prezenta in indicele de referinta al Bursei de Valori Bucuresti, actiunea TRP este inclusa si in indicii FTSE Russell Small Cap si All Cap, precum si in indicele CECE MID CAP al Bursei de la Viena, fapt care sporeste vizibilitatea companiei in piata de capital regionala.
 
Rezilienta in pandemie si continuare a programului de investitii si achizitii
TeraPlast este unul dintre cele mai mari grupuri antreprenoriale romanesti, perioada 2020-2021 fiind una in care si-a dovedit rezilienta, capacitatea de adaptare la conditii deseori potrivnice de piata. Fabricile grupului au functionat pe tot parcursul anului trecut, cu intreruperi doar pentru mentenanta si sarbatori legale. Adaptarea la un context socio-economic vitreg presupune si luarea unor decizii dificile, dar si flexibilitate si viteza de reactie, pentru a diminua potentialul impact negativ. In 2020, Grupul a semnat una dintre top 10 tranzactii de M&A ale anului, conform raportului CMS Emerging Europe M&A 2020, cea de vanzare a diviziei de produse din otel, formata din TeraSteel Romania, TeraSteel Serbia si Wetterbest. Tranzactia a primit avizele Comisiei Europene si a Autoritatii pentru Protejarea Concurentei din Serbia si a fost finalizata, la pretul de aproximativ 75 milioane de euro, in primavara anului 2021.
Spre finalul anului 2020 a fost semnat acordul de vanzare a liniei de business profile de tamplarie catre Dynamic Selling Group, urmat de achizitia pachetului majoritar (70%) din Somplast - producator de folii si ambalaje din polietilena din Nasaud, cu o traditie de peste 40 de ani pe piata locala. In 2021, Grupul a achizitionat activele de productie si reciclare de folii din polietilena ale Brikston Construction Solutions, parte din grupul Leier. Conform reprezentantilor TeraPlast, astfel de tranzactii sunt in analiza interna, intentia fiind de continuare a acestei consolidari spre dezvoltare.
Activitatea de M&A este unul dintre pilonii pe care se sprijina adaptarea strategiei Grupului in acord cu obiectivul sau de a deveni cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrala si de Est.
Pe langa aceste fuziuni si achizitii care sa contribuie la consolidarea si cresterea viitoare a Grupului TeraPlast pe piata maselor plastice, in 2020 au fost demarate investitii de 32 milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si intrarea pe noi segmente de piata. Pentru aceste investitii, Grupul a primit acorduri de co-finantare prin schema de ajutor de stat. Ajutorul de stat are o valoare totala de 14 milioane de euro, iar proiectele vizeaza liniile de business Instalatii si Ambalaje flexibile. Suplimentar, TeraPlast Recycling isi extinde capacitatea de procesare in cadrul unei investitii de aproximativ 1 milion de euro.
Astfel, linia de business Instalatii isi mareste capacitatea de productie cu 50%, inclusiv prin construirea unei noi fabrici pentru productia de sisteme din polietilena pentru apa si gaze naturale. Prin intermediul companiei TeraBio Pack, Grupul intra pe piata ambalajelor flexibile, care inglobeaza productia de ambalaje din polietilena preluata de la Somplast si productia de ambalaje biodegradabile ca urmare a investitiei greenfield in valoare totala de 12 milioane de euro. Iar prin extinderea capacitatii de procesare a fabricii de reciclare, TeraPlast Recycling este cel mai mare producator de PVC reciclat micronizat din Europa si in top 5 reciclatori europeni de PVC rigid.
Toata aceasta dezvoltare, impreuna cu performantele de pe piata de capital, sustin in practica motto-ul aniversarii grupului din 2021: "Evolutia ne defineste de 125 de ani".
 
 
Pozitii de top pe piata, pentru toate cele sase divizii de business
Activitatea Grupului TeraPlast este structurata pe sase linii de business aflate in continua dezvoltare. Diviziile de Instalatii si Granule compun portofoliul companiei TeraPlast. Instalatiile cuprind sisteme complete din PVC, polietilena sau polipropilena pentru canalizari exterioare, canalizari interioare, protectie cabluri, transport si distributie apa si gaze naturale si management-ul apelor pluviale. TeraPlast este liderul pietei de canalizari exterioare din PVC si al pietei de Granule, pe celelalte segmente ale pietei de infrastructura ocupand pozitii in top 5 producatori.
TeraGlass gestioneaza portofoliul de ferestre si usi din PVC si aluminiu, fiind si cel mai mare exportator al Grupului TeraPlast. Aproximativ 70% din cifra de afaceri anuala provine din activitatea de export catre marile lanturi de bricolaj si distribuitori din tari precum Germania, Austria, Cehia, Slovacia sau Ungaria. Compania activeaza intr-o piata foarte fragmentata, care insumeaza peste 1.000 de producatori de tamplarie termoizolanta, obiectivul TeraGlass fiind sa ajunga in top 10 producatori din piata.
Activitatea de reciclare desfasurata de TeraPlast Recycling presupune reciclarea PVC-ului rigid. Acesta din urma poate substitui cu succes materia prima virgina folosita in productia de tevi din PVC pentru canalizari exterioare sau profile de tamplarie. Dupa capacitatea de procesare, TeraPlast Recycling este cel mai mare producator de PVC reciclat micronizat din Europa si in top 5 reciclatori europeni de PVC rigid.
Prin TeraBio Pack, Grupul isi propune sa ajunga liderul pietei ambalajelor flexibile. Portofoliul de produse al companiei cuprinde doua divizii. Prima, cea de ambalaje din polietilena, concentreaza productia preluata de la Somplast in 2020 si cea preluata de la Brikston Construction Solutions in 2021. Cea de-a doua - ambalaje biodegradabile - este rezultatul unei investitii greenfield de 12 milioane de euro, cofinantata prin ajutor de stat. Produsele biodegradabile ale TeraBio Pack sunt certificate OK Compost de catre TUV Austria si corespund standardului EN 13432.
Grupul TeraPlast are, asadar, un portofoliu variat de business-uri din domeniul procesarii polimerilor, la care se adauga o structura diversificata de furnizori, menita sa il protejeze de eventuale socuri din piata, precum criza materiilor prime din prezent. Totodata, fabricile sunt dotate cu echipamente de ultima generatie, majoritatea superioare celor existente la aceasta ora in piata, cu un grad ridicat de automatizare. Acestea, impreuna cu softul dedicat programarii productiei, asigura productivitatea optima pentru a raspunde cererii din piata la cele mai inalte standarde din domeniu.
 
 
Alexandru Stanean, CEO TeraPlast:
"Putine companii se pot mandri cu o traditie de 125 de ani. A noastra se intinde pe aproape 5 generatii si presupune progres, adaptare, viziune si un spirit antreprenorial puternic. Sunt lucruri care ne definesc si astazi, sustinute de cresterile de doua cifre pe care le anuntam trimestrial, de investitiile de succes pe care le implementam si de pozitiile din fruntea segmentelor de piata pe care activam. Odata cu PNRR, Romania are oportunitati incredibile pentru dezvoltare, ceea ce ne asteptam sa intensifice cererea din piata. Suntem pregatiti sa raspundem pietei si intram pe noi segmente de business. Avem expertiza necesara si, acum, instrumentele pentru a ne atinge obiectivul de a deveni cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrala si de Est".
 

 
 
TERAPLAST: Businessul din primele noua luni, cu 14% peste nivelul din intregul an 2020
 
 
 
 
Ioana Birta, directorul financiar al Grupului Teraplast
Grupul TeraPlast a continuat sa evolueze competitiv si dinamic in 2021, in pofida climatului plin de provocari si a incertitudinii in accentuare a mediului de business. Cifra de afaceri a avut o evolutie robusta, iar la noua luni a inregistrat o crestere de 46% fata de rezultatele retratate din perioada similara a anului precedent, la peste 451 milioane de lei. Profitul operational a avansat cu 37% pana la nivelul de 50,5 milioane de lei. In acelasi timp, profitul net a atins nivelul de 43,3 milioane de lei, un progres semnificativ de 41%, performanta care reflecta atat cresterile de volum, cat si eficientizarea activitatii. Intr-un mediu complex, caracterizat de multe conditionari exterioare, Grupul TeraPlast a reusit performanta ca dupa primele trei trimestre ale anului sa depaseasca rezultatele inregistrate in intreg exercitiul financiar 2020, comparatie care tine seama de redimensionarea grupului, in urma vanzarii diviziilor de produse din otel si profile de tamplarie. Astfel, cifra de afaceri este mai mare la noua luni cu 14% fata de tot anul 2020, iar EBITDA prezinta un avans de 18% fata de intregul an fiscal trecut.
 
- Ce factori au determinat evolutia spectaculoasa a Grupului TeraPlast in 2021?
- La noua luni, EBITDA continua sa prezinte o evolutie ascendenta raportat la perioada similara din 2020, cu o crestere de 32%. Marja EBITDA, situata la 14,3%, arata continua imbunatatire, cu toate ca in trimestrul trei s-a remarcat o incetinire a ritmului. Incertitudinea din piata si costurile substantial majorate la materii prime au reprezentat factori adversi si o frana in accelerarea performantelor. Grupul s-a adaptat pentru a amortiza sau anula diverse socuri care domina in acest moment piata de materii prime, atat din perspectiva pretului, cat si a disponibilitatii. In acelasi timp, au cantarit in rezultatele consolidate ale Grupului cheltuieli legate de implementarea noilor investitii. Pana la 30 septembrie 2021, TeraPlast a achitat investitii de 83 milioane de lei care, in urma operationalizarii proiectelor, vor avea impact asupra rezultatelor financiare in trimestrele viitoare. Totodata, managementul analizeaza permanent noi oportunitati de dezvoltare prin investitii sau operatiuni M&A care sa genereze crestere pe termen lung pentru grup pe segmentul ambalajelor flexibile si nu numai. In ansamblu, ne-am pastrat trendul ascendent si mentinem un ritm de crestere in procente cu doua cifre, chiar si pe fondul unor conditii de piata mai putin propice fata de trimestrele anterioare. Decalarea unor proiecte de infrastructura, inclusiv intarzierile in recalcularea devizelor in functie de noile costuri ale materiilor prime sau cu forta de munca s-au propagat pe verticala pe piata constructiilor, catre toti furnizorii si toate companiile care activeaza in domeniul nostru.
- Care au fost cele mai performante divizii?
- Linia de business Instalatii si Reciclare (TeraPlast si TeraPlast Recycling) a fost principala generatoare a cifrei de afaceri la nivel de Grup, cu doua treimi din rezultatul consolidat: 300 milioane de lei. Avansul in trimestrul trei a incetinit, iar la noua luni progresul este de 30%. EBITDA s-a situat la aproape 42 milioane de lei, cu o marja usor sub media grupului: 13,9%. Rezultatele au fost influentate de costurile materiilor prime si de o modificare a cererii intr-o piata aflata in cautarea unui nou trend. Au fost observate perturbari in principal din cauza perioadei prelungite de implementare a indexarii preturilor materialelor de constructii in contractele de achizitii publice aflate in derulare si din cauza necorelarii standardelor de cost la licitatiile deschise/ lansate in aceasta perioada cu noile realitati ale pietei.
Linia de business Granule (TeraPlast si TeraPlast Recycling) a reprezentat divizia cu performante in accelerare, inclusiv fata de trimestrele anterioare. Cifra de afaceri a atins 108 milioane de lei si arata o dublare fata de aceeasi perioada a anului trecut. EBITDA a avut o evolutie similara, cu o crestere de 75%. In ceea ce priveste divizia Ferestre si usi (TeraGlass), marja EBITDA s-a imbunatatit in T3 fata de primele doua trimestre din 2021. Cresterea EBITDA la noua luni este de 115% fata de acelasi interval din 2020. Linia de business Ambalaje flexibile (TeraBio Pack), cea mai noua din cadrul Grupului, a atins o cifra de afaceri de 10,8 milioane de lei. Estimam ca aceasta va cunoaste o crestere semnificativa incepand cu anul 2022 in urma operationalizarii investitiei de 12 milioane de euro in TeraBio Pack. Segmentul cuprinde businessurile de folii din polietilena preluate de la Somplast si Brikston, care necesita o eficientizare a operatiunilor, inclusiv prin constructia unei noi infrastructuri de productie.
- Ce investitii aveti in plan, pe termen scurt si mediu?
- Suntem in etapele finale de punere in functiune a fabricii de ambalaje biodegradabile. Este o linie de business in care vedem un mare potential de crestere si care, in acelasi timp, alaturi de segmentul de reciclare, reprezinta angajamentul nostru pentru economia sustenabila si conservarea resurselor. Fabrica devine operationala in urmatoarele saptamani. Ne bucuram ca, in ciuda tuturor provocarilor majore aferente perioadei prin care trecem, reusim sa ducem la bun sfarsit acest proiect foarte complex, neavand deviatii mari de la graficul initial. EBITDA din segmentul ambalaje, nou aparut in grup, a fost afectata de aceste mici intarzieri, dar si de cheltuielile pe care le-a implicat operationalizarea acestui proiect major. Cu toate acestea, suntem convinsi ca investitiile realizate vor da rezultate promitatoare pe termen mediu si lung in acest domeniu al ambalajelor biodegradabile in care dorim sa devenim unul dintre jucatorii majori la nivelul Europei Centrale si de Est.
- Ce obiective aveti pe piata in anii urmatori si ce oportunitati vedeti in aceasta perioada marcata de pandemie si celelalte crize asociate?
- Diversificarea portofoliului de businessuri a reprezentat mereu unul dintre avantajele competitive ale Grupului TeraPlast pe segmentele pe care activeaza. Sinergiile la nivel de Grup, de asemenea, au contribuit la consolidarea activitatii, astfel ca TeraPlast este, astazi, lider de piata pe majoritatea liniilor de business. In ce priveste noile divizii de activitate, ne propunem sa devenim lider in decurs de circa 3 ani, in linie cu viziunea noastra, prin investitii, M&A si respectand misiunea de a oferi solutii eficiente pentru oameni si mediu. Una dintre directiile strategice vizeaza consolidarea si extinderea pe piata ambalajelor flexibile din Romania, estimata de studiile de specialitate la 300 milioane de euro in 2019, din care aproape 50% reprezinta importuri. In contextul directivelor europene transpuse si in legislatia nationala, piata ambalajelor flexibile are potential de crestere accelerata, iar in conditiile in care structura producatorilor este una dispersata, Grupul TeraPlast are toate sansele de a atinge pozitia de lider national intr-un termen relativ scurt si de a-si dezvolta reteaua de distributie pe pietele externe.
Programul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) aduce, de asemenea, oportunitati de piata de care Grupul TeraPlast poate beneficia pe liniile de business Instalatii si Ferestre si Usi. Pentru proiectele de infrastructura de mediu, PNRR prevede 1,88 miliarde euro, in timp ce suma alocata pentru renovari si reabilitari de blocuri si cladiri publice se ridica la 2,2 miliarde euro. Suplimentar, produsele Grupului TeraPlast au aplicabilitate, intr-o masura mai mica, in proiecte bugetate la alte 18 miliarde de euro in cadrul PNRR, cum ar fi management-ul deseurilor, energie, transport, sanatate si educatie. Romania nu are un istoric solid de utilizare integrala a fondurilor europene disponibile, insa amploarea si termenele de implementare ale PNRR ofera oportunitati fara precedent, ceea ce va stimula cererea in piata, ca urmare a investitiilor publice.
In acelasi timp, Pactul verde european va stimula consumul responsabil de resurse, managementul eficient al deseurilor si utilizarea materiilor prime reciclate in procesele de productie. Aceste zone de actiune surprind Grupul TeraPlast pregatit sa raspunda unei piete in dezvoltare in ce priveste integrarea de PVC reciclat in productie.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Noiembrie/Decembrie 2021)
 

 
TERAPLAST: Reciclarea capata noi valente dupa scumpirea materiilor prime
 
 
 
 
 
 
Gabriela Pintea (34 de ani)
Functia/Firma: Manager Achizitii, TeraPlast;
Experienta profesionala: 7 ani pe piata materialelor de constructii.
 
Industria europeana prelucratoare a materialelor plastice se confrunta cu o indisponibilitate severa a materiilor prime si cresteri extreme de preturi, pana la niveluri nemaintalnite anterior. Cresterile de preturi din ultimul an sunt intre 70% si 140%, estimeaza Gabriela Pintea, Manager Achizitii in cadrul grupului TeraPlast, lider pe piata locala a materialelor de constructii. Aceasta situatie dificila afecteaza inclusiv activitatea producatorilor locali, care se confrunta cu limitari la nivel de productie, in contextul in care cererea este in crestere, pe fondul relansarii economice, sprijinita inclusiv de programe publice. In domeniul maselor plastice (PVC, polietilena si polipropilena) cresterile de preturi ale materiei prime au accelerat si s-au generalizat incepand cu decembrie 2020, in principal din cauza majorarii cotatiei etilenei. Pentru perioada urmatoare, nu se prevede o scadere, ci in cel mai fericit caz o plafonare, toate aceste majorari urmand sa fie transferate in preturile de comercializare a produselor finite.
 
- Ce stocuri are compania in prezent si pentru cat timp pot asigura fluxul de productie?
- In functie de termenele de livrare, impactul materialelor in productie si specificul fiecarei surse, nivelul stocurilor variaza. Avem o regula pe care incercam sa o respectam cu strictete: sa avem un stoc care sa ne acopere intre 30 si 75 de zile de productie, pentru principalii polimeri si aditivi utilizati. Nivelul de stoc il stabilim in functie de lungimea lantului de aprovizionare. Cu cat ne aprovizionam de mai departe, cu atat stocurile trebuie sa fie mai mari, pentru a nu ramane fara materii prime. Politica de achizitii a companiei este bazata pe asigurarea de stocuri pentru materialele cu impact major in productie, iar in aceasta perioada de criza, strategia noastra si-a dovedit eficienta si a reprezentat un avantaj.
Desi in anii anteriori am analizat si varianta aprovizionarii de tip “just-in-time”, lipsa producatorilor locali ne-a fortat sa construim stocuri de siguranta pentru a minimiza vulnerabilitatea in ipoteza unor evenimente neprevazute in piata.
- Cum ati primit aceste majorari de preturi si ce strategie aveti privitoare la achizitia de materii prime?
- Noi, la TeraPlast, ne-am adaptat la aceste conditii, iar relatia stransa pe care o avem cu furnizorii a fost foarte importanta in planurile de aprovizionare pe care ni le-am facut. Abordarea noastra pe termen lung, de diversificare si securizare a surselor de materiale pe care le utilizam, ne-a asigurat un avantaj.
Avem parteneriate strategice, de lunga durata, si o strategie de achizitii echilibrata, care presupune minimum doi furnizori aprobati pentru materiile prime de baza. Prin urmare, nu am fost si nu suntem in pericol sa sistam productia din lipsa de materii prime.
Datorita diversitatii portofoliului de produse, avem varietate si in materiile prime si materialele utilizate in productie. Avand in vedere lipsa unor surse locale si cantitatile anuale necesare, suntem nevoiti sa importam materii prime din intreaga lume. Cumparam, in prezent, materii prime din Europa, America, Africa si Asia.
Totodata, in selectia furnizorilor de materii prime respectam cativa pasi importanti, indiferent de originea acestora, pentru a ne asigura ca avem alaturi un furnizor stabil, care indeplineste criteriile noastre de livrare si, mai ales, de calitate. In acest sens, materiile prime sunt testate si aprobate de laboratorul propriu si de departamentul tehnic. Abia dupa validarea in productie si efectuarea testelor necesare in laborator avizam un furnizor si materia prima oferita de acesta. Lista furnizorilor aprobati se evalueaza si revizuieste anual.
- Cum credeti ca vor evolua preturile in perioada urmatoare? Estimati noi cresteri?
- Atat publicatiile din domeniu, cat si partenerii nostri estimeaza ca raliul preturilor din sectorul petrochimic va continua si pe parcursul trimestrului al doilea. Analistii vad piata materiilor prime intr-un nou superciclu, asemanator celui din urma cu zece ani, desi acum este la o noua scara, tocmai pe fondul relansarii economiilor mondiale. Refacerea stocurilor producatorilor de materii prime si cererea din partea clientilor continua sa genereze lipsa de materii prime in piata. Majoritatea jucatorilor din Europa au raportat in 2021 dificultati majore legate atat de aprovizionare, cat si de logistica. In aceste conditii, este putin probabil ca sectorul sa revina la normal pe termen scurt. In plus, activitatea din domeniul constructiilor, in special pe lucrarile de infrastructura, genereaza o cerere mare, care duce la o presiune suplimentara de crestere a preturilor.
Ca importator net de polimeri, Europa este expusa la perturbarile pietei mondiale, fiind dependenta de furnizorii externi. In primul trimestru al anului 2021, in Europa au existat, in medie, la nivelul fiecarei luni, peste 30 de situatii de forta majora, care au afectat producatorii de polimeri. Acestora li s-au adaugat si oprirea combinatelor din America, din cauza conditiilor climatice, dar si cererile mari din Asia. Mai mult, provocarile logistice - lipsa de containere si costul ridicat al acestora, dar si incidente precum blocarea canalului Suez, amplifica vulnerabilitatea lanturilor de aprovizionare si contribuie la contextul tensionat din aceasta perioada.
- Cat de importanta este reciclarea pentru reducerea costurilor cu materiile prime?
- Pentru TeraPlast este un punct foarte important. Ne dorim sa fim o companie sustenabila si sa minimizam pe cat posibil impactul asupra mediului. Ne-am setat obiective de a integra cat mai multe materiale reciclate in produsele noastre si consideram ca este important ca si piata din Romania sa constientizeze importanta utilizarii materialelor reciclate. Noi, spre exemplu, avem un brevet pentru productia de tevi din PVC multistrat, pentru canalizari exterioare, cu miez din material reciclat. Produsul are aceleasi caracteristici cu restul variantelor disponibile in piata si respecta aceleasi standarde de calitate.
La nivel de piata, ideal ar fi sa se solicite integrarea a cat mai multor astfel de materiale in produsele finite. Poate asa ar avea loc si cateva schimbari legislative pentru a creste gradul de colectare si valorificare.
Aplicand strategia de dezvoltare a utilizarii de material reciclat in procesul de productie, ne permitem, in contextul actual de piata, sa depasim mai usor lipsa de materie prima, dar si sa fim mai putin vulnerabili la fluctuatia preturilor. Utilizarea materialului reciclat trebuie sa fie o solutie prioritara pentru viitor, in conditiile in care in Romania se ingroapa anual 600.000 de tone de mase plastice, in loc sa fie reciclate.
- Ce cantitati de material plastic reciclati si folositi in productie?
- TeraPlast Recycling urmareste, in acest moment, cresterea cantitatilor colectate, in contextul majorarii capacitatii de procesare la 31.000 de tone pe an, asadar suntem in continuare extrem de dinamici in piata din Europa. Din deseurile de PVC rigid colectate de TeraPlast Recycling in 2020, 70% reprezinta deseuri post-consum si 30% sunt din surse post-industriale. TeraPlast a importat, in 2020, peste 6.300 de tone de deseu din PVC din tari cum ar fi Olanda, Italia, Germania, Ungaria, cu precadere material post-consum. De pe piata interna am achizitionat in jur de 3.000 de tone, din care peste 85% reprezinta material post-industrial.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Iunie/Iulie 2021)
 

 
TERAPLAST continua sa investeasca in dezvoltarea productiei si inovatii
 
 
 
 
Alexandru Stanean (37 de ani)
Functia/Firma: director general, TeraPlast Group;
Experienta profesionala: de profesie economist, si-a inceput activitatea in cadrul TeraPlast in 2007 si a ocupat, pe rand, diverse pozitii in top management-ul companiilor din Grup.
 
Grupul TeraPlast, cel mai mare producator roman de materiale pentru constructii, are planificate investitii de circa 20 de milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si lansarea de produse noi. Aici sunt incluse si proiecte ale Wetterbest (furnizor de acoperisuri metalice) si TeraGlass (producator de tamplarie termoizolanta) care, in a doua parte a anului trecut, au primit acordurile de finantare pentru proiecte de investitii in cadrul schemei de ajutor de stat. Proiectul TeraPlast are o valoare totala de 6,2 milioane de euro si vizeaza extinderea capacitatii de productie pentru tevile din polipropilena pentru canalizari interioare. In cadrul aceluiasi proiect, compania va aduce o inovatie pe piata granulelor, fiind primul producator din Romania care va produce granule fara halogen, rezistente la foc (HFFR). Diversificarea portofoliului de produse si extinderea prezentei regionale sunt parte a strategiei de dezvoltare permanenta a grupului, care nu exclude nici o noua achizitie a unei fabrici in afara tarii.
 
- Ce evolutie inregistreaza piata locala de tubulatura din PVC? Cum influenteaza proiectele incluse in POIM vanzarile diviziei de Mase Plastice a grupului TeraPlast?
- Productia de tubulatura din PVC din Romania reprezinta aproximativ 30% din productia totala de tubulatura din polimeri si, conform studiilor de piata, este evaluata la 38 milioane de euro in 2018. In volum, aceasta inseamna putin peste 31.000 de tone, nivel pe care il apreciem ca fiind un minim al pietei. Pentru 2019 ne-am bugetat pe acest segment o crestere de 21%. Accelerarea fazelor de executie a proiectelor finantate prin POIM si PNDR se va simti in cererea produselor dedicate acestui segment. Cu toate acestea, suntem spre finalul programului operational, iar rata de absorbtie este foarte mica, de aproximativ 13% din totalul fondurilor disponibile. Rata mica este compensata de proiectele finantate prin PNDL, insa e pacat sa finantam de la bugetul de stat proiecte pentru care exista bani europeni. Credem ca trendul ascendent al cererii, observat inca din a doua jumatate a anului trecut, se va pastra in urmatorii trei ani ca urmare a acestor proiecte.
- Care credeti ca vor fi provocarile din domeniul lucrarilor publice, in contextul cererii foarte mari estimate pentru anii urmatori?
- Cred ca provocarea principala in lucrarile publice este pastrarea unui ritm sustinut de investitii, spre exemplu, sa vedem aceasta cerere estimata ca se si concretizeaza. Producatorii au resurse de a se adapta si a face fata cererii estimate, atentia ar trebui sa se indrepte catre fluidizarea proceselor prin care proiectele ajung in fazele de executie si catre calitatea si tipul materialelor utilizate. Se proiecteaza, insa, cu produse scumpe, din import, in conditiile in care exista alternative mai ieftine fabricate in Romania.
- Avand in vedere ca anul trecut diviza Steel a depasit-o ca pondere in cifra de afaceri pe cea de mase plastice, care considerati ca reprezinta "core business-ul" companiei in prezent?
- Tinand cont de fluctuatiile abrupte pe piata de instalatii, generate de investitiile publice, am directionat majoritatea efortului investitional din perioada 2017-2018 inspre produsele rezidentiale si industriale fabricate, respectiv panouri sandwich si acoperisuri. Diviziei Steel i s-au alaturat, anul trecut, TeraSteel Serbia si Wetterbest, care au fost motoarele de crestere a acesteia. Inaugurata in toamna anului 2017, in primul an de activitate (2018) rezultatele au fost foarte bune, ceea ce adus la cresterea si intarirea rapida a pozitiei TeraSteel ca producator de top de panouri sandwich in regiunea ECE. In primul semestru al anului curent, pe de alta parte, linia de business Instalatii a avut cel mai mare avans, datorita proiectelor de infrastructura de apa si canalizare. Fiecare linie de business are rolul ei in ecuatia Grupului, insa toate sunt directionate catre sectorul constructiilor. Prin cresteri organice si achizitii suntem, astazi, cel mai mare producator roman de materiale de constructii, in continua dezvoltare si ancorat in contextul pietei.
- Cum estimati ca vor evolua principalii indicatori financiari ai Grupului in 2019? Ce divizii considerati ca vor fi cele mai performante in acest an?
- Pentru 2019 tintim o cifra de afaceri de peste 977 milioane de lei si o EBITDA de 88 milioane de lei. Avem obiective de crestere pe toate liniile de business, in acord cu specificul fiecareia. Rezultatele din primul semestru sunt in parametrii bugetati, ceea ce ne face increzatori in atingerea obiectivelor pentru acest an. Tintim consolidarea si extinderea prezentei regionale si a retelei de distributie si ne diversificam portofoliul de produse prin investitii in extinderea capacitatilor de productie.
- Ce pondere din cifra de afaceri au exporturile si care sunt principalele produse exportate si pietele de desfacere?
- Produsele Grupului TeraPlast ajung in 25 de tari europene in fiecare an, printre cele mai mari piete de desfacere fiind Ungaria, Germania, Austria, Bulgaria, Italia sau Cehia. La nivel de Grup, exporturile reprezinta aproximativ 20% din cifra de afaceri anuala, in 2018 asta insemnand peste 34 milioane de euro. TeraPlast detine si un punct de distributie in Ungaria, dedicat liniei de business profile de tamplarie.
- Ce capacitati de productie detineti si cati angajati sunt angrenati in activitatea Grupului?
- La nivel de Grup, avem 1.100 de angajati, iar productia se desfasoara in 10 fabrici din 5 locatii, una dintre ele in Serbia. Fabricile sunt dotate cu echipamente de ultima generatie, iar suprafata totala a facilitatilor de productie la nivel de Grup depaseste 300.000 de metri patrati.
(articol aparut in revista Agenda Constructiilor, editia Octombrie 2019)

Stiri & Comunicate

ABONARE (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
ALLBIMAUTODESKVideoConfAC-iulTERAPLAST
ROCKWOOL 196
TOP-500-CONTRACTORS
A aparut editia
MAI 2022!
 
 

Autentificare

romania fara hospice
GHID de INSTALARE
CONCEPT STRUCTURE
CELCO 2020
rigips
strabag nivel 1
BMI_Icopal
ERBASU CONSTRUCT
Acvatot 2019
hidroplasto
viarom
leviatan
MAKITA
hilti
leviatan
Ubitech
FRONTALE

Parteneri

HABITAT
AHK 2022
FPSC_2019
AICPS_30
ROGBC 2016
ef-de-n
econet
Piata de Constructii 2014

pereti cortina si tamplarie aluminiu exigere