Agenda Constructiilor
Miercuri, 25 Decembrie 2024
Home - Stiri - Piata Muncii & Resurse Umane - EY: Un salariu minim decent - o noua politica a Uniunii Europene
EY: Un salariu minim decent - o noua politica a Uniunii Europene Imprimare Email
Piata Muncii & Resurse Umane Publicat de Elena Icleanu 10 Iun 2020 10:22
Salariile minime in statele membre ale Uniunii Europene (UE) au variat de la 312 euro la 2,142 de euro in luna ianuarie 2020, conform datelor Eurostat. In Romania, salariul minim este de 2.230 de lei, adica, aproximativ, 460 de euro, care ne pozitioneaza mult sub media europeana.  
Inca de la inceputul anului, UE a cochetat cu ideea de a introduce un salariu minim la nivelul statelor membre si, in acest sens, a fost lansata o consultare cu partile interesate, menita sa vina cu o propunere concreta pana in toamna acestui an.
Nicolas Schmit, Comisarul UE pentru locuri de munca si drepturi sociale a declarat la inceputul anului ca oamenii "trebuie sa fie platiti pentru munca lor pentru a duce o viata decenta" - el fiind si promotorul acestei initiative. 
In general, orice perioada de criza produce inegalitati in randul oamenilor. In contextul generat de Covid-19, impactul masurilor luate de state, cum ar fi distantarea sociala, somajul tehnic, inchiderea unor activitati a avut ca urmari un declin al economiilor, iar aceste elemente produc inegalitati in randul oamenilor.
Comisia Europeana (CE) nu a renuntat la ideea salariilor minime, prin care sa se asigure ca lucratorii din UE isi castiga un trai decent. Mai mult, CE este de parere ca un venit minim este crucial pentru relansarea economiilor statelor membre in urma acestei pandemii. 
In acest context, pe 3 iunie s-a lansat o noua runda de consultari cu partenerii sociali in ceea ce priveste salariul minim la nivelul UE. Acum, Comisia are in vedere atat instrumente obligatorii (directive), cat si non-obligatorii (recomandari ale Consiliului European) pentru o initiativa a salariului minim in statele membre ale UE, iar punerea in aplicare ar fi la latitudinea guvernelor. Aceasta abordare este efectul diferentelor din cadrele nationale. Spre exemplu, in statele membre nordice, salariul minim este rezultatul negocierii colective, in timp ce in alte state, precum Romania, standardul minim este stabilit de guvern.
Obiectivul acestei initiative nu este de a impune un salariu minim sau de a armoniza abordarea diferitelor state membre, ci de a asigura un cadru pentru o remuneratie echitabila, obiectivul fundamental fiind acela ca toti cetatenii UE sa poata beneficia de protectie prin salariul minim. Un salariu minim adecvat ar trebui sa-i ajute pe cei cu salarii mici sa urce pe scara de venituri. Un studiu al Eurofound sustine ca introducerea unui nivel al salariului minim de 60% din salariul mediu national ar creste considerabil castigul persoanelor cu venituri mici care lucreaza in majoritatea statelor membre ale UE. 
In conformitate cu Tratatul Fundamental al UE, inainte de a prezenta propuneri in domeniul politicii sociale, CE trebuie sa consulte partile interesate cu privire la posibila directie a actiunii Uniunii. Prin urmare, consultarea publica initiata are acum scopul de a colecta opinii, iar ulterior sa se creeze cadrul legislativ.  
In concluzie, desi introducerea unui salariu minim la nivelul statelor membre ale UE parea acum mai putin de un an un subiect utopic, ca urmare a contextului creat de Covid-19, care a afectat in special sectoarele cu o pondere mai mare a lucratorilor cu salarii mici, precum retail si turism, aceasta idee a prins si mai multa viteza si se vad initiativele CE in acest sens. Pe langa beneficiul de a reduce inegalitatile intre cetateni, cresterea salariului minim largeste baza de impozitare, stimuleaza consumul intern si cererea, lucruri ce ajuta la relansarea economiei. Astfel, consider ca rolul salariilor minime pentru protejarea lucratorilor cu salarii mici devine din ce in ce mai important si ca acestea pot ajuta la sustinerea cererii interne in timpul redresarii economice, protejand in acelasi timp locurile de munca ale cetatenilor.
 
*** Autor: Mihaela Mitroi, Partener, Asistenta Fiscala si Juridica, EY Romania, lider al activitatii de consultanta fiscala si juridica in clusterul de Sud al regiunii EY Europa Centrala si de Sud-Est si Asia Centrala (CESA)
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
hiltiALLBIMSISECAMABONARE REVISTERAWLPLUGTotalEnergies
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
Ubitech
konsent
CONCEPT STRUCTURE
concelex
AED
rigips
noark
SSAB
Acvatot 2019
EDIT-Structural
BogArt
leviatan
MAKITA
CDS
ERBASU CONSTRUCT
Arduro
theda mar
GEWISS
SIGM
strabag nivel 1
EURO BUILD
DRS
ELECTROGRUP
quadratum
VEGO

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<