MT: Modificari legislative pentru deblocarea proiectelor de infrastructura |
Actualitatea interna Publicat de Elena Icleanu 07 Mar 2016 15:34 |
Ministerul Transporturilor (MT) a finalizat proiectul de ordonanta de urgenta pentru deblocarea si accelerarea proiectelor de infrastructura, documentul fiind publicat pe site-ul institutiei pentru dezbatere publica pana pe 9 martie 2016. Documentul reglementeaza cadrul normativ pentru accelerarea implementarii proiectelor de infrastructura de transport transeuropeana, cu scopul simplificarii procesului de autorizare a lucrarilor de constructii aferente, pentru a asigura interconectivitatea intre reteaua de transport de interes national/ regional cu cea europeana, dar si pentru a elimina blocajele in procesul de implementare a proiectelor respective.
Astfel, schimbarile preconizate avute in vedere, conform notei de fundamentare a proiectului, vizeaza accelerarea procesului de autorizare a lucrarilor de constructii pentru proiectele de infrastructura de transport de interes national strategic, care modifica si completeaza Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare in sensul:
Noi prevederi privind scoaterea terenurilor din circuitul agricol
Totodata, sunt prevazute modificari si completari ale Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin includerea de noi prevederi privind scoaterea terenurilor din circuitul agricol/ forestier si inscrierea acestora in Cartea Funciara, fara a afecta procesul propriu-zis de scoatere din circuitul agricol/forestier prevazut de legislatia in vigoare, in sensul:
Proiectul de ordonanta mai prevede reglementari privind emiterea avizelor de amplasament favorabil conditionate ale operatorilor din domeniul utilitatilor, in scopul reducerii termenului de eliberare a autorizatiei de construire pentru proiectele de infrastructura de transport transeuropene, dar si plata sumelor aferente disputelor rezultate din contractele de executie lucrari, pe baza de act aditional incheiat la contract, prin acordul de vointa al partilor, pana la obtinerea titlului definitiv si irevocabil, conditionat de constituirea de catre executantii de lucrari a unor scrisori de garantie bancara si de renuntarea de catre acestia la accesoriile la aceste dispute pe baza de act aditional incheiat intre parti.
De asemenea, este reglementata modalitatea de recuperare avansurilor pana la plata finala conform contractelor incheiate pentru proiectele de interes transeuropean finantate din fonduri structurale, precum si pentru proiectele finantate din bugetul de stat. Se mai reglementeaza includerea la finantare cu prioritate a serviciilor de elaborare a documentatiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructura de transport transeuropene, in scopul asigurarii continuitatii procesului de realizare a acestor documentatii si, in acelasi timp, se reglementeaza includerea in cadrul documentatiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructura de transport de interes national a racordurilor cu municipiile si orasele limitrofe, la terenurile agricole din extravilan precum si includerea de masuri privind protectia patrimoniului arheologic si monumentelor istorice, prevazandu-se si initierea procedurilor de actualizare a normativelor tehnice de specialitate.
Noul proiect de lege reglementeaza inclusiv posibilitatea prelungirii valabilitatii, pana la finalizarea lucrarilor, a avizelor/ acordurilor/ autorizatiilor de construire aferente proiectelor de infrastructura de transport de interes national, emise pana la data prezentei ordonante de urgenta.
"Reglementarile promovate prin acest act normativ au impact asupra reducerii termenelor de implementare a proiectelor de infrastructura de transport transeuropeana, cresterii gradului de absorbtie a fondurilor europene programate pentru infrastructura de transport transeuropeana si dezvoltarea retelei de transport din Romania. De asemenea, reglementarile din prezentul act normativ contribuie la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor politicii de transport prin realizarea retelei TEN-T Core pana in anul 2030 si a retelei TEN-T Comprehensive pana in anul 2050", se arata in nota de fundamentare a proiectului legislativ.
Ordonanta de urgenta va intra in vigoare pana la finele lunii martie
Potrivit ministrului Transporturilor, Dan Costescu, ordonanta de urgenta analizata va fi promovata cel tarziu in cursul lunii martie 2016, scopul fiind eliminarea intarzierilor ce apar in derularea proiectelor. "Am plecat cu acest demers dupa constatarile pe care le-am avut cu privire la proiecte care erau intarziate din diverse cauze, cum ar fi nerespectarea proiectelor, slaba urmarire a acestora, intarzierea sau lipsa unor avize. Am format un grup de analiza care isi propune ca, impreuna cu colegii din celelalte ministere, sa initieze aceasta simplificare a procesului legislativ necesara obtinerii avizelor si autorizatiilor", a declarat in Parlament ministrul Transporturilor.
Pentru a consulta varianta integrala a proiectului legislativ, click aici!
|