ANAP: Act normativ de reducere la 6 luni a duratei procesului de achizitie publica |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 26 Aug 2021 09:21 |
Guvernul Romaniei, la propunerea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice (ANAP), a adoptat ieri proiectul de Ordonanta pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul achizitiilor publice. Ordonanta introduce masuri pentru simplificarea si fluidizarea procesului de achizitie publica, inclusiv prin reducerea anumitor termene procedurale reglementate de Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016 si Legea nr. 100/2016.
Scopul modificarilor legislative este atribuirea mai rapida a contractelor de achizitii si, implicit, imbunatatirea absorbtiei fondurilor europene. In acelasi timp, modificarile operate sunt esentiale si din perspectiva alocarii de care va beneficia Romania prin Programul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Astfel, a fost eliminata din sarcina operatorului economic declarat castigator obligatia de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/ punctele de lucru, aceasta fiind inlocuita cu o declaratie pe proprie raspundere din care sa reiasa ca nu si-a incalcat obligatiile privind plata impozitelor sau cele privind contributiile la asigurarile sociale, fara alte documente suplimentare. In practica, obtinerea certificatelor fiscale s-a dovedit a fi o povara administrativa excesiva, mai ales in cazul operatorilor economici cu sute sau chiar mii de sedii secundare.
Alte modificari legislative importante vizeaza reducerea duratei intregului proces de achizitie publica, de la peste 2 ani (durata medie actuala) pana la 6 luni, printr-o serie de masuri cum ar fi: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de intocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (spre exemplu in cazul licitatiei deschise si al licitatiei restranse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumatate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii si, respectiv, eliminarea posibilitatii de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor in sustinerea DUAE, in cazul procedurii simplificate.
O noutate o reprezinta introducerea posibilitatii pentru autoritatea contractanta sanctionata contraventional sa poata dispune masuri impotriva persoanei responsabile, in cazul in care o instanta judecatoareasca constata culpa grava a respectivei persoane in legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributilor ce ii revin.
Totodata, prin prezenta Ordonanta au fost modificate prevederile Legii nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac, fiind instituita obligatia semnarii contractului cu ofertantul declarat castigator dupa pronuntarea deciziei CNSC/ hotararii judecatoresti in prima instanta. Decizia in prima instanta este executorie si nu se poate dispune suspendarea punerii in executare a acesteia. Aceasta masura vizeaza eficientizarea procesului de achizitie publica si asigurarea derularii investitiilor in graficul estimat permitand semnarea contractului fara a mai astepta o eventuala solutionare in instanta a plangerii/ recursului.
De asemenea, a fost clarificata situatia in care deciziile CNSC sunt atacate cu plangere la instanta de judecata, situatie in care nu se mai pot depune probe noi fata de cele care au fost depuse in cadrul contestatiei initiale.
O alta prevedere se refera la limitarea reparatiei prejudiciului incercat la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei si de participare la procedura de atribuire.
Nu in ultimul rand, modificarile legislative operate vizeaza si clarificarea unor aspecte procedurale ce tin de derularea controlului ex-ante al procesului de achzitie publica, reglementate la nivelul OUG nr. 98/2017.
Textul actului normativ va fi publicat la sectiunea Legislatie/ Legislatie nationala din site-ul ANAP dupa publicarea acestuia in Monitorul Oficial.
|