ANAP: Modificarile legislative reduc perioada de derulare a procedurilor de achizitie |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Stelian DINCA 15 Iul 2020 09:39 |
Guvernul Romaniei, prin Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP), a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 114/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative cu impact in domeniul achizitiilor publice.
Noua ordonanta adoptata de Executiv introduce masuri pentru accelerarea si simplificarea procedurilor de achizitii publice si, in acelasi timp, pune in acord textul actului normativ cu decizia Curtii Constitutionale prin care erau declarate neconstitutionale anumite prevederi din OUG. Nr. 23/2020 cu privire la unele aspecte legate de functionarea unor instante care aveau competenta sa judece contestatii la procedurile de achizitii publice.
“Prin aceasta ordonanta de urgenta, ne-am propus sa acceleram si, totodata sa simplificam procedurile de achizitii publice din Romania, prin adoptarea unor masuri care sa ne aduca mai aproape de digitalizarea administratiei publice si de o mai buna absorbtie a fondurilor europene. Asa cum declara recent domnul prim-ministru Ludovic Orban, prioritatea zero a Romaniei trebuie sa fie modernizarea prin investitii in infrastructura, sanatate, educatie samd.”, a subliniat presedintele ANAP, domnul Eugen Cojoaca.
Modificarile legislative operate vizeaza diminuarea perioadei de derulare a procedurilor de achizitie publica, prin adoptarea unor masuri care sa accelereze procesul de controlul ex-ante, fara a-i fi afectata calitatea.
Se face trecerea la digitalizarea controlului ex-ante, timpul alocat verificarii documentatiei de atribuire de catre ANAP reducandu-se considerabil. Evaluatorul ANAP verifica acum o singura data iar termenul maxim de verificare este de 10 zile, nu de 70 de zile. Ulterior, autoritatea contractanta va putea publica respectiva documentatie, care poate fi insotita de un set de observatii sau nu, in functie de cat de bine a fost intocmita. Documentatia va fi vizibila in zona publica unde va putea fi consultata de toti operatorii economici. Evaluatorul ANAP va reveni catre autoritatea contractanta cu un feedback in maxim 5 de zile pentru a se asigura ca totul este in regula si ca au fost intelese toate observatiile transmise, dupa care acest proces continua pana la depunerea ofertelor.
Este mentinuta dispozitia referitoare la obligativitatea verificarii ex-ante pe un esantion de pana la 10% din totalul documentatiilor de atribuire incarcate in SEAP, asa cum fusese stabilita in luna februarie a acestui an prin OUG nr. 23/2020.
O alta masura vizeaza stabilirea unor termene fixe de evaluare a ofertelor si introducerea obligatiei autoritatii contractante de a sanctiona persoanele care se gasesc vinovate de ingreunarea atribuirii contractului de achizitie publica.
Sunt introduse dispozitii cu privire la fluidizarea procesului de evaluare a ofertelor prin aplicarea unui mecanism informatic pentru procedurile simplificate. Acesta presupune accesul comisiilor de evaluare la toate documentele in acelasi timp, astfel incat verificarea tuturor conditiilor sa se poata derula in paralel, pentru o finalizare cat mai rapida a evaluarii.
Tot pentru a asigura o fluidizare a procesului de remedii si cai de atac au fost clarificate anumite aspecte din legislatie care in trecut au condus la intarzieri in practica, in special in situatia marilor proiecte de investitii si infrastructura. Spre exemplu, noul text normativ stabileste in mod expres termenul de la care incepe sa curga termenul de depunere a contestatiilor formulate impotriva documentatiei de atribuire publicata in SEAP.
Precizam ca alte modificari de simplificare a legislatiei din domeniu vizeaza urmatoarele aspecte:
- clarificarea faptului ca achizitia directa nu intra in competenta CNSC de solutionare a contestatiilor;
- stabilirea termenelor din cuprinsul legislatiei privind remediile si caile de atac in zile calendaristice;
- clarificarea faptului ca daca se plateste cautiune nu mai trebuie platita si taxa de timbru;
- clarificarea faptului ca lipsa constituirii cautiunii determina sanctiunea inadmisibilitatii acesteia;
- cresterea transparentei prin extinderea obligatiei de publicare a tuturor modificarilor contractuale la nivel national;
- clarificarea faptului ca obligatia de publicare in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene se raporteaza la valoarea estimata a achizitiei (care poate fi impartita in mai multe contracte) si nu la valoarea estimata a contractului;
- transpunerea corecta a prevederilor Directivelor privind serviciile sociale prin implementarea regimului light-touch, intrucat in prezent acest tip de servicii este supra-reglementat la nivel national.
Textul actului normativ poate fi consultat in intregime la sectiunea Legislatie/Legislatie nationala din site-ul ANAP sau accesand urmatorul link.
|