Pro Infrastructura: Lucrari la peste 250 km de cale ferata se afla in executie |
Infrastructura Publicat de Elena Icleanu 09 Ian 2023 13:44 |
In ultimele doua decenii, CFR s-a concentrat pe reconstruirea coridorului principal Curtici-Constanta (fost "IV", actual "Rin-Dunare"), cu o lungime de aproximativ 850 de kilometri. Din acestia, sunt finalizati aproximativ 570 km (Curtici-Ghioroc, Simeria-Sighisoara, Predeal-Bucuresti-Constanta) din care 470 km permit 140-160 km/h viteza maxima, arata o analiza a asociatiei Pro Infrastructura.
"253 kilometri se afla in reconstructie. Din ei, se circula deja pe fir nou pe 108 km, in cea mai mare parte fiind proiectati la 160 km/h si operati cu 120 km/h in prezent. Din cei 108 km, CFR a anuntat ca va face receptia pe 100 km in 2023, adica ambele fire vor fi finalizate. Dar dincolo de aspectele strict tehnice, calatorii sunt interesati de portiunile de cale noua care sunt date in folosinta", arata analiza citata.
Pe tronsonul Ghioroc-Simeria (141 km, 4 contracte in derulare, semnate in 2017 pe 4 ani) se circula deocamdata pe fir nou pe 103 km. Reprezentantii Pro Infrastructura preconizeaza deschiderea in 2023 a "variantei de viteza Vetel", adica circa 6 km de cale noua care este o suita de 3 poduri peste Raul Mures in lungime de aproape 500 metri fiecare.
Din totalul de 9 poduri peste Mures prevazute, se va da drumul la trafic pe 5 poduri. Termenele estimate pentru inaugurarea celor 28 km ramasi dateaza pana in 2025. "Sunt cele mai grele tronsoane, deoarece traseul schimba malurile Muresului si croseteaza prin tunel dealurile de langa rau", mai precizeaza analistii.
Pe Sighisoara-Brasov (112 km, doua contracte semnate in 2020 pe 4 ani) se circula deocamdata pe fir nou pe 5,7 km (Brasov-Stupini), iar in 2023 Pro Infrastructura estimeaza deschiderea a inca 24 km: Stupini - Bod - Feldioara (13 km) si Vanatori - Albesti - Sighisoara (11 km). Acestea sunt sectoarele "drepte", iar cele grele din zona muntoasa presupun lucrari de o mare complexitate, inclusiv doua tuneluri de 5 si 7 km lungime (24 km de galerie sapata cu TBM) care vor fi cele mai lungi din tara (pana la executia tunelului Predeal).
"Este foarte greu sa estimam pe termen mai lung rezultatele pe Sighisoara - Brasov din mai multe cauze: preturile contractelor neactualizate, antreprenori renumiti pentru intarzieri si mobilizare slaba (Aktor si Euroconstruct), finantare nesigura cu multe incertitudini legate de CEF2, urmasul CEF1 (program care se va incheia in 2023). Oricum, nu credem ca Sighisoara-Brasov va fi gata mai devreme de 2026 in cel mai fericit caz dar speram sa ne surprinda CFR si Aktor", mai noteaza specialistii.
Un alt obiectiv important, cu sanse sa fie gata in 2023, este tronsonul de 12 km de pe linia Bucuresti - Giurgiu care include podul de la Gradistea peste Arges, lung de 1,3 km. Pe ruta aceasta nu se mai circula din 2005, traficul feroviar ocolind prin Videle.
Noi lucrari majore pot incepe in a doua jumatate a anului
In a doua parte a lui 2023 pot incepe neobisnuit de multe lucrari (efectul PNRR) pe 7 sau 8 noi santiere majore: 3 sau 4 loturi pe Arad - Caransebes (155 km), reconstruire la 160 km/h si dublare si alte 4 pe Cluj-Napoca - Episcopia Bihor (160 km), reconstruire, electrificare si dublare partiala. Toate prevad 6 luni de proiectare si 36 de executie.
Pe cele doua loturi de reinnoire ale Bucuresti-Pitesti (108 km, 120 km/h), ofertele au fost depuse la sfarsitul lunii decembrie 2022. Intr-un scenariu foarte optimist, contractele ar putea fi semnate pana in vara si demarate lucrarile in a doua jumatate a anului ca sa atinga jaloanele PNRR.
Tot la capitolul santiere care vor incepe in 2023, mai sunt cateva sute de kilometri de "Quick Wins", tot prin PNRR, care presupun reparatii punctuale pe magistrale neglijate, pline de restrictii. Chiar daca sunt zeci de contracte (foarte) mici, sunt foarte importante pentru reteaua de cale ferata. Ele implica si riscuri (antreprenori mici, tipuri noi de proiecte) dar blocajele birocratice sunt (aproape) inexistente, fiind vorba de interventii pe traseul actual.
|