ANAF: Plata TVA la incasarea facturii va fi posibila incepand din 2013 |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 24 Oct 2012 15:37 |
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a reglementat sistemul de plata a TVA la incasarea facturilor emise, prin care exigibilitatea taxei se amana pana la data incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, in conditiile prevazute de lege. Noul sistem va intra in vigoare din luna ianuarie 2013, proiectul urmand a fi supus dezbaterii publice la inceputul saptamanii viitoare. De asemenea, acesta va fi discutat in Camera Deputatilor, apoi in Senat si in cazul in care nu vor exista amendamente, ar putea fi aprobat in curand de Guvern. Documentul reglementeaza mai multe situatii fiscale (respectiv, exigibilitatea TVA la incasarea facturii, modificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electronice etc.). Astfel, taxa devine exigibila in momentul incasarii facturii, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la data emiterii acesteia, ceea ce inseamna ca termenul maxim pana la care o firma poate plati TVA catre stat a fost doar prelungit, nu amanat pana la incasare, in cazul in care contravaloarea facturii nu este achitata pentru o perioada ce depaseste trei luni. Potrivit notificarii, masura va fi aplicata in cazul firmelor ce au cifra de afaceri mai mica de 500.000 de euro (2,25 milioane de lei), iar decontarile se vor realiza prin sistemul bancar. Proiectul va sprijini, astfel, intreprinderile mici si mijlocii si, potrivit reprezentantilor companiilor vizate, este benefic, deoarece reduce blocajele financiare generate de achitarea TVA fara incasarea prealabila a contravalorii facturilor emise. Reglementarea a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 621 din data de 29 august 2012 si, potrivit dispozitiilor art. 1563, aliniatul 11 din Codul fiscal, persoanele juridice impozabile ce trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare au obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 ianuarie a fiecarui an (inclusiv), o notificare din care sa rezulte ca afacerile din anul calendaristic precedent nu depasesc plafonul de 2,25 milioane de lei.
Noua lege este benefica pentru anumite firme de constructii
Subiectul achitarii TVA la incasarea contravalorii facturilor pentru bunurile livrate si serviciile prestate se afla si in atentia Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii din Romania (ARACO), inca de la declansarea recesiunii reprezentantii organizatiei solicitand in mai multe randuri guvernelor legiferarea unui sistem de compensare a taxei sau altor datorii ale firmelor cu arieratele statului, in conditiile in care platile acestuia se fac cu mari intarzieri. "Este absolut necesara eficientizarea sistemului de colectare a taxelor si impozitelor pentru asigurarea resurselor destinate administratiei publice, in vederea functionarii acestora si realizarii investitiilor - inclusiv pentru cofinantarea fondurilor structurale - precum si pentru crearea unui climat economic nediscriminatoriu", este de parere Laurentiu Plosceanu, presedintele ARACO. De asemenea, legea a fost bine primita si de furnizorii de materiale pentru constructii, in opini acestora fiind benefica deoarece nu creeaza blocaje financiare in randul firmelor mici si mijlocii, care sunt cele mai afectate de recesiune. Reprezentantii pietei sunt de parere ca legea ar trebui extinsa la nivelul tuturor societatilor, insa sunt constienti de faptul ca Guvernul nu poate asigura un fond prin care sa fie acoperite cheltuielile efectuate in prezent din colectarea TVA. |