Agenda Constructiilor
Joi, 26 Decembrie 2024
Home - Stiri - Afaceri, Juridic, Finante & Impozite - FILIP & Co: Recomandari pentru implementarea remediilor rapide in materie de TVA
FILIP & Co: Recomandari pentru implementarea remediilor rapide in materie de TVA
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de Elena Icleanu 04 Dec 2020 12:46
Cum am intrat in perioada anuala in care se fac provizii, astazi vom aborda remediul rapid privind stocurile la dispozitia clientului (in continuare „Quick Fix-ul”). Sloganul perioadei ar putea fi: ”Stochezi, dar nu uita sa raportezi!”
 
1. Ce reprezinta un contract care prevede stocurile la dispozitia clientului
Formularea folosita in legislatie de „regim de stocuri la dispozitia clientului” face trimitere la situatia juridica in care o persoana impozabila expediaza sau transporta bunuri catre un stoc dintr-un alt stat membru pentru un achizitor preconizat a carui identitate si cod de inregistrare in scopuri de TVA sunt cunoscute la momentul transportului sau al expedierii. Acest achizitor preconizat are dreptul de „a trage” bunurile din acest stoc oricand doreste, proprietatea asupra bunurilor fiind transferata la momentul respectiv.
Acest tip de contract este des intalnit in special in industriile in cadrul carora elementele necesare constructiei ansamblului nu se pot furniza rapid, industrii in care este nevoie de programarea si respectarea stricta a livrarilor pentru a nu se intrerupe fluxurile de productie. De exemplu:
  • Un producator A din RO furnizeaza jante catre un constructor auto din Germania (DE).
  • Producatorul A nu poate produce exact cat are nevoie Constructorul B deoarece constructorul nu cunoaste numarul de jante de care are nevoie pe tot parcursul anului. Acesta va fluctua in functie de vanzarile sale de masini. Producatorul A nu poate sa inceapa productia abia la momentul la care isi da seama constructorul B ca are nevoie de respectivele jante.
  • Astfel, producatorul din RO va produce mai multe jante si le va depozita intr-un stoc la dispozitia clientului (constructorul, in exemplul nostru) care le va prelua cand are nevoie.
  • Producatorul A isi va adapta fluxul de productie pe parcursul anului in functie de cat de mult trage din stoc B.
Quick Fix-ul aduce un plus de predictibilitate mecanismului contractual din perspectiva TVA-ului datorat tranzactiei intracomunitare dintre furnizor si cumparatorul preconizat.
Anterior se considera ca are loc un transfer intracomunitar la momentul la care bunurile treceau granita, desi transferul avea loc doar geografic, bunurile ramanand in patrimoniul producatorului A. Cand B utiliza bunuri din stoc avea loc un nou transfer. Se poate observa problema ce era intampinata - desi in concret B primea o singura data bunurile, se considera ca A realiza doua transferuri: unul intracomunitar cand isi transfera el bunurile din RO catre depozitul din DE si unul national in DE cand B isi tragea bunurile din stoc.
Producatorul A, care transfera bunuri in stocul sau din Germania trebuia sa respecte obligatiile in materie de TVA din statul membru de sosire (inregistrare in scopuri de TVA, depunerea unei declaratii privind TVA si contabilizarea in respectiva declaratie a TVA datorate pentru achizitia intracomunitara).
Apoi, A trebuia sa declare, in mod normal, TVA pentru livrarea interna in statul membru in care se afla stocul, Germania (cu exceptia cazului in care se aplica mecanismul de taxare inversa, in general in temeiul articolului 194 din Directiva TVA).
 
2. Cum se prezinta situatia in Uniunea Europeana dupa aplicarea Quick Fix-ului
Quick Fix-ul a mutat momentul la care se realizeaza livrarea intracomunitara. Anterior, era trecerea fizica a granitei. Acum, livrarea intracomunitara are loc la momentul la care achizitorul preconizat vine si isi trage bunurile din stoc. Aceasta modificare poarta urmatoarele consecinte aplicabile in prezent:
  • Furnizorul A nu mai are obligatii in materie de TVA in statul membru de stocare cauzate de simplul fapt al stocarii pentru ca nu mai are loc o livrare intracomunitara sau o achizitie intracomunitara la trecerea granitei.
  • O livrare intracomunitara scutita in statul membru de origine si o achizitie intracomunitara impozitata in statul membru in care se afla stocul au loc numai intr-o etapa ulterioara, atunci cand achizitorul dobandeste proprietatea asupra bunurilor (mai simplu, atunci cand constructorul se aprovizioneaza propriu-zis din stoc e.g. vine si ridica 1.000 de jante pentru urmatoarea luna).
  • Avem o livrare intracomunitara la fiecare tragere din stoc. Anterior eram intr-o situatie de livrare intracomunitara din Statul 1 de productie (RO) catre Statul 2 de stocare (DE) chiar si daca era vorba despre bunuri proprii livrate intr-un depozit propriu.
 
3. Conditii: stochez, deci raportez!
In ce conditii avem putem obtine un stoc liber de TVA? Precum in sistemul blockchain, trebuie sa urmarim si sa raportam! Orice miscare a stocurilor! Formal trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
  • Furnizorul (producatorul A din RO in exemplul nostru) nu si-a stabilit activitatea si nici nu are un sediu comercial fix in statul membru de stocare. In teorie, se va putea aplica simplificarea regimului de stocuri daca A este doar inregistrat in scopuri de TVA in statul de stocare, fara a avea o activitate/ sediu comercial fix in acel stat.
  • Furnizorul cunoaste codul TVA al achizitorului, iar acel cod TVA este unul valabil la inceputul transportului catre stoc.
  • Furnizorul inregistreaza expedierea/ transportul bunurilor intr-un registru care sa permita autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a prevederilor legale. Este vorba despre registrul care se regaseste la art. 54A din Regulamentul de aplicare 2018/1912.
  • Furnizorul mentioneaza codul de inregistrare in scopuri de TVA al achizitorului preconizat (doar codul respectiv, nu si valoarea bunurilor) in declaratia recapitulativa (390 VIES) depusa pentru perioada in care are loc transportul bunurilor.
  • Atat furnizorul, cat si achizitorul preconizat (constructorul B in exemplul nostru) sunt persoane impozabile.
  • Achizitorul preia bunurile puse la dispozitia sa in maximum 12 luni. Bunurile care nu au fost preluate de achizitor in cele 12 luni sunt intoarse in statul de origine. Daca bunurile sunt distruse, furate, pierdute se va considera ca ele au fost consumate si ca a avut loc o achizitie intracomunitara.
 
4. Pare simplu? Este, dar simplitatea necesita atentie
4.1. Quick fix-ul poate fi aplicat in legatura cu mai multi achizitori preconizati in acelasi timp.
Este posibil ca furnizorul sa expedieze sau sa transporte bunuri pentru mai multi achizitori preconizati. In acest caz conditiile necesare pentru aplicarea regimului de stocuri la dispozitia clientului trebuie sa fie indeplinite pentru fiecare achizitor in parte.
Este important ca bunurile sa fie identificate ca fiind destinate unui anumit achizitor preconizat (spre exemplu, pleaca 500 de jante catre constructorul B si 1.000 jante catre constructorul C. Trebuie cunoscut numarul de jante transmis in statul membru de stocare pentru fiecare achizitor preconizat).
Fiecare achizitor preconizat trebuie sa consemneze in registrul sau (cel de la 54A din Regulamentul 2018/1912) „descrierea si cantitatea bunurilor care ii sunt destinate”, iar furnizorul va trebui sa mentioneze in registrul sau valoarea, descrierea si cantitatea bunurilor corespunzatoare fiecarui achizitor preconizat.
 
4.2. Se poate aplica simplificarea in cazul in care achizitorul preconizat este inregistrat in scopuri de TVA, dar nu este stabilit in statul membru catre care sunt trimise bunurile?
Legea prevede ca persoana careia i se vor livra bunurile trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care se afla stocul. Prin urmare, nu este necesar ca achizitorul preconizat sa fie stabilit in statul membru de depozitare. Inregistrarea in scopuri de TVA este suficienta. Exemplu: Un constructor din Suedia inregistrat in Germania in scop TVA poate achizitiona jantele stocate de producatorul A in Germania cu beneficiul aplicarii Quick Fix-ului.
 
4.3. Se poate aplica simplificarea daca furnizorul este doar inregistrat TVA in statul de stocare?
Da, deoarece inregistrarea in scopuri de TVA nu implica neaparat o activitate stabilita sau un sediu comercial fix in statul de stocare. S-a pus problema daca furnizorul are un depozit in tara de stocare unde pastreaza bunurile inseamna asta ca si-a stabilit activitatea acolo? Depinde. Raspunsul este DA daca furnizorul coordoneaza direct activitatea depozitului cu propriile sale mijloace in statul de stocare (are masinarii acolo, angajati, proprietatea depozitului etc.). Raspunsul este NU daca activitatea depozitului nu este direct coordonata de furnizor (sunt depozitate intr-un depozit inchiriat, spre exemplu). Cu atat mai mult raspunsul este nu daca depozitarea se realizeaza in depozitul achizitorului final.
 
4.4. Stocurile cu bunuri de gen se pot raporta daca se regasesc in acelasi depozit/ rezervor?
Da. Se vor nota in registru cantitatile destinate fiecarui achizitor preconizat. Daca raman cantitati neutilizate de catre acel achizitor preconizat, dupa 12 luni, se va calcula TVA pentru acestea. Exemplu: doua stocuri de combustibil – 2.000 l catre A si 3.000 l catre B – sunt depozitate in acelasi rezervor. Livrarea pentru A a avut loc pe 1 ianuarie 2020, iar pentru B pe 1 iunie 2020. Dupa 12 luni, daca A a utilizat numai 1.500 l, pentru restul de 500 care ii erau destinati, se va datora TVA, indiferent de consumul lui B. Nu pot imputa ce a consumat B asupra cantitatii lui A ca sa prelungesc durata si sa evit returnarea cantitatii de 500 litrii in statul de origine sau plata de TVA pentru aceasta in cazul in care nu are loc returnarea.
 
4.5. Achizitorul preconizat poate fi modificat?
Situatie premisa: A transmite 2.000 de jante din Romania catre punctul de stocare din Germania cu achizitor preconizat B. B preia 1.000 de jante. A si B nu se mai inteleg contractual asa ca A doreste incheierea unui contract cu C pentru jantele ramase. Se poate schimba daca sunt respectate cateva indicatii:
  • Inainte de rezilierea contractului cu B, A trebuie sa aiba deja un contract incheiat cu C pentru celelalte 1.000 de jante. Nu trebuie sa existe un interval liber de timp in care jantele ramase in Germania sa ramana neacoperite de un contract stocuri la dispozitia clientului. Orice moment neacoperit implica plata TVA.
  • C trebuie sa indeplineasca conditiile pentru a se aplica Quick Fix-ul (sa detina un cod TVA pentru statul respectiv etc.).
  • Inlocuirea trebuie reflectata si in declaratia recapitulativa. Trebuie mentionate atat codul TVA al destinatarului anterior (B in exemplu), cat si codul TVA al noului destinatar (C in exemplu) in declaratia aferenta perioade in care are loc inlocuirea.
Intr-o ultima parte vom reveni cu modul in care tranzactiile in lant au fost clarificate prin masurile Quick Fix din 2020.
 
*** Autori: George Trantea - Counsel (foto), Adrian Cristea (Senior Associate), Adrian-Mihai Zamfir (Associate), la Filip & Company
 
 
Agenda Investitiilor
ABONARE REVISTA (click aici):  PROIECTE | INVESTITII | REVISTE | INDEX COMPANII
DATE DE CONTACT: Agenda Constructiilor & Fereastra - Tel/Fax: 021-336.04.16, 031-401.63.88
 
RAWLPLUGTotalEnergieshiltiSISECAMABONARE REVISTEALLBIM
ROCKWOOL 196
Editia
NOIEMBRIE-DECEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 187 (Noiembrie-Decembrie 2024)
 

Autentificare

Editia
OCTOMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 186 (Octombrie 2024)
 
Editia
SEPTEMBRIE 2024!
- pe site -
Revista Agenda Constructiilor editia nr. 185 (Septembrie 2024)
 
romania fara hospice
GHID de INSTALARE
CDS
rigips
Ubitech
concelex
EURO BUILD
AED
theda mar
quadratum
ERBASU CONSTRUCT
SIGM
strabag nivel 1
GEWISS
BogArt
SSAB
DRS
ELECTROGRUP
noark
MAKITA
leviatan
CONCEPT STRUCTURE
VEGO
Arduro
EDIT-Structural
konsent
Acvatot 2019

Parteneri

top 500
HABITAT
FPSC_2019
top 500

pereti cortinatamplarie aluminiu Termopan Salamander
urmarirea comportarii in timp a constructiilor<