GUVERNUL dezbate introducerea semnaturii electronice in constructii si proiectare |
Arhitectura & Proiectare Publicat de Elena Icleanu 29 Iul 2020 05:26 |
Guvernul dezbate introducerea semnaturii electronice in constructii, arhitectura si urbanism, un proiect de Ordonanta de Urgenta elaborat in acest sens fiind in consultare interministeriala, informeaza Ordinul Arhitectilor din Romania (OAR), promotor al acestei idei.
Conform proiectului de OUG, Executivul urmeaza sa legifereze semnatura electronica pe documentele si documentatiile elaborate si asumate in domeniile constructii, arhitectura si urbanism, care se transmit autoritatilor si institutiilor competente cu emiterea de avize, acorduri, aprobari si autorizatii, ca alternativa la transmiterea acestora in format fizic, cu semnatura olografa si stampila/ parafa profesionala.
Conditii obligatorii pentru documentele semnate electronic
Potrivit OAR, in situatia in care sunt elaborate si prezentate in format electronic autoritatilor si institutiilor competente cu emiterea de avize, acorduri, autorizatii si aprobari, documentele si documentatiile din domeniile constructii, arhitectura si urbanism, piese scrise si desenate, trebuie sa indeplineasca, sub sanctiunea nulitatii absolute, urmatoarele conditii:
Documentele si documentatiile elaborate si asumate electronic au aceeasi forta juridica indiferent de suportul lor material, respectiv fizic sau electronic si de tipul semnaturii aplicabile, respectiv olografa sau semnatura electronica bazata pe un certificat calificat.
Eligibilitatea dreptului de semnatura in constructii, arhitectura si urbanism
Arhitectii cu drept de semnatura acordat de Ordinul Arhitectilor din Romania potrivit Legii nr.184/2001 privind exercitarea si organizarea profesiei de arhitect, cu modificarile si completarile ulterioare, vor putea semna documentele prevazute de lege in toate fazele de elaborare ale documentatiei tehnice, parti scrise si parti desenate, astfel:
De asemenea, pot semna documentele prevazute de lege in toate fazele de elaborare ale documentatiei tehnice, parti scrise si parti desenate, fie olograf, fie numai cu semnatura electronica bazata pe un certificat calificat, in conditiile mentionate mai sus:
Conform textului OUG, toate autoritatile administratiei publice, institutiile si entitatile imputernicite de lege sa emita avize, acorduri, certificate de urbanism, autorizatii de construire sau sa avizeze/ aprobe documentatiile de amenajarea teritoriului sau de urbanism vor fi obligate sa primeasca documentatiile de specialitate in toate etapele prevazute de lege in situatia in care se depun in format electronic, semnate electronic, conform prezentei ordonante de urgenta si sa le arhiveze in conditiile legislatiei privind arhivarea electronica.
Emiterea/ modificarea semnaturii electronice
Semnatura electronica urmeaza sa fie emisa sau modificata dupa verificarea calitatii profesionale a solicitantului, in baza documentelor specifice care atesta dreptul de semnatura sau de practica potrivit evidentelor oficiale detinute de:
Suspendarea semnaturii electronice
La notificarea autoritatilor competente, ca urmare a suspendarii sau incetarii valabilitatii dreptului de semnatura sau de practica in conditiile legii, prestatorii de servicii de incredere calificati au obligatia de a suspenda sau revoca specialistului respectiv dreptul de utilizare a semnaturii electronice. Toate autoritatile competente cu gestionarea profesiilor reglementate au obligatia sa actualizeze in termen de 60 de zile actele subsecvente de punere in aplicare specifice. In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta a Guvernului, MLPDA si Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei vor elabora norme tehnice de aplicare, care se aproba prin ordin comun.
|