CAMERA DEPUTATILOR: Legea privind infiintarea FSDI merge la promulgare |
Actualitatea interna Publicat de Cosmin Dincu 11 Iun 2018 07:30 |
Camera Deputatilor a adoptat la data de 6 iunie 2018, in calitate de for decizional, proiectul de lege privind infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI), cu 174 de voturi pentru, 98 impotriva si trei abtineri. Astfel, legea merge la promulgare, urmand in scurt timp sa fie trimisa Administratiei Prezidentiale.
Potrivit proiectului votat in final de deputati, au fost propuse 33 de companii de stat (sau la care statul participa ca actionar) care, pentru a face parte din Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii (ce are un capital social de 9 miliarde lei), trebuie sa fie profitabile. Printre acestea se regasesc Societatea de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice - Electrica SA, E.ON Energie Romania SA, OMV Petrom SA, Telekom Romania Communication SA, Engie Romania SA, Antibiotice SA, Compania Nationala pentru Controlul Cazanelor, Instalatiilor de Ridicat si Recipientelor sub Presiune SA, Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti SA, Societatea Nationala de Gaze Naturale Romgaz SA, Chimcomplex SA, Compania Nationala Unifarm SA, Compania Nationala Loteria Romana SA si IAR SA. Totusi, in comparatie cu forma adoptata de Senat, Comisia de politica economica a Camerei Deputatilor a introdus in lista inca zece companii care nu genereaza profit, respectiv Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, Societatea de Radiocomunicatii SA, Complexul Energetic Oltenia SA, Posta Romana, Aeroportul Timisoara Traian Vuia, Uzina Termoelectrica Midia SA, Administratia Porturilor Dunarii Fluviale SA si Compania Nationala Administratia Canalelor Navigabile SA.
„FSDI are ca scop atat dezvoltarea si finantarea din fonduri proprii si din fonduri atrase de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, in diverse sectoare economice, prin participare directa ori prin intermediul altor fonduri de investitii sau al unor societati de investitii, singur sau impreuna cu alti investitori institutionali sau privati, inclusiv prin participarea in parteneriate public-private, cat si administrarea activelor financiare proprii, in vederea obtinerii de profit”, se arata in expunerea de motive a proiectului legislativ.
Dupa finalizarea procedurii de votare, presedintele Camerei Deputatilor si al principalului partid din coalitia de guvernamant, Liviu Dragnea, a declarat ca „FDSI este un fond care va participa la dezvoltarea infrastructurii, va participa la industrializarea Romaniei, un fond care va investi in agricultura, care va genera foarte multe locuri de munca si care va contribui la cresterea PIB-ului (...). Acest fond de investitii functioneaza in multe tari din lume. Orice companie care este introdusa in acest fond va fi avantajata si toate aceste companii urmeaza sa se dezvolte bine si sanatos, pentru ca va fi o administrare profesionista, vor fi selectati si numiti profesionisti, care sa faca in asa fel incat aceste companii sa fie profitabile”.
Fondul nu va fi considerat ca fiind in buget
Prezent la procedura de vot, ministrul Finantelor Publice, Eugen Orlando Teodorovici, a explicat ca societatile ce fac parte din fond sunt profitabile.
„Sunt companii profitabile, aceasta a fost una din conditii ca aceste companii sa faca parte din fond. Chiar ieri (marti, 5 iunie a.c. - n.r.) am avut un amendament pentru a ne asigura in plus ca tot ceea ce va intra in fond, ca aceste companii, se va face pe baza unei analize foarte clare, pentru ca fondul sa nu fie clasificat in buget, ca instrument financiar. Astfel, prin lege, s-a aprobat un capital de lucru de doua miliarde de lei si un capital social de noua miliarde lei, se fac platile in transe, iar prima transa este de 200 de milioane de lei, restul de transe se aloca atunci cand exista si investitiile, nu se transfera banii in mod automat catre acest fond”, a declarat ministrul de resort.
Eugen Teodorovici a mai precizat ca, dupa ce legea va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, cel mai important aspect de stabilit este modul in care se face selectia Consiliului de Supraveghere a FSDI.
„Statul nu poate numi mai mult de doua persoane in acest consiliu de noua supraveghetori ai Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii, iar cele doua persoane se vor numi pe aceleasi criterii ca in Ordonanta nr. 109, cea privind guvernanta corporativa, deci se vor aplica aceleasi principii, criteriile sunt foarte importante, pentru ca acei oameni trebuie sa aiba experienta pe piata si in ceea ce priveste modul in care astfel de instrumente se deruleaza. Consiliul de Supraveghere a FSDI analizeaza strategiile, aproba strategiile pentru companiile strategice, deci nu e nimic nou, nimic fantastic”, a adaugat Eugen Teodorovici.
Intrebat despre amendamentele adoptate extrem de rapid in Comisia Economica si aprobate in plenul Camerei Deputatilor, in contextul in care opozitia a criticat masiv acest proiect, in general si FSDI, in special, ministrul de resort a aratat ca, prin unul din amendamentele adoptate, transferul de actiuni catre FSDI se face in urma analizei care sa arate ca fondul „in ansamblul sau, nu va fi considerat ca fiind in buget”, iar forma aprobata in Parlament este agreata de cei de la biroul european de statistica Eurostat.
„Principalul subiect de discutie cu cei de la Eurostat a fost modul in care se poate decide, sa zicem, listarea la bursa a unei companii si acel amendament discutat s-a si inclus si este astazi in lege, exact cum specialistii Eurostat l-au recomandat sa fie”, a mentionat ministrul Finantelor Publice.
***
Amplele explicatii ale guvernantilor si parlamentarilor din sfera puterii sunt date in contextul in care reprezentantii a cel putin doua partide din opozitia parlamentara au criticat proiectul. Astfel, dupa vot, membri ai grupului parlamentar al PNL au declarat ca reprezentantii majoritatii guvernamentale sunt pasibili de plangere penala, pentru subminarea economiei nationale. Deputatii USR au sustinut, la randul lor, ca FDSI nu are un scop economic, ci unul politic, Guvernul urmarind sa obtina lichiditati si sa finanteze deficitul bugetar, fara insa ca sumele respective sa fie contabilizate ca datorii bugetare. Totusi, daca se observa structura votului decisiv (cu 98 de deputati ce au vota impotriva si trei ce s-au abtinut de la vot), este posibil ca opiniile respective sa nu reflecte integral parerea tuturor parlamentarilor din opozitie. Dar, ulterior sedintei plenului Camerei Deputatilor, principalele doua partide din opozitie pare ca s-au pus de acord si precizeaza ca intrarea in vigoare a legii va mai avea de asteptat, deoarece (ca un semnal si pentru presedinte), „legea infiintarii fondului va fi atacata la Curtea Constitutionala”.
Potrivit proiectului de lege cu caracter organic adoptat de Parlament (PL 236/2018, initiat de 181 de deputati si senatori), care merge la promulgare, FSDI este infiintat ca societate cu activitate de intermediere financiara, care sa respecte conditiile din metodologia UE, astfel incat sa fie clasificat ca o companie in afara sectorului administratiei publice de catre Eurostat, respectiv sa nu aiba impact pe deficit si datorie publica. Pentru a fi evitata clasificarea FSDI in sectorul administratiei publice, companiile de stat incluse in fond nu trebuie sa inregistreze pierderi si este necesar sa nu fie deja clasificate in sectorul administratiei publice. Scopul infiintarii FSDI este acela de a gestiona cele mai importante active ale statului, inclusiv prin vanzarea sau listarea lor la bursa. Pentru a descarca expunerea de motive si forma pentru promulgare, click aici si aici!
|