OGLINDA & PARTNERS: Cum si pentru cine se ajusteaza preturile materialelor |
Afaceri, Juridic, Finante & Impozite Publicat de AG&F 23 Aug 2021 12:35 |
In data de 11 august 2021, MDLPA a publicat proiectul de Ordonanta ce vizeaza ajustarea preturilor contractelor de achizitie publica1 determinata de cresterea fara precedent a preturilor materialelor de constructii.
Solutia propusa de Guvern vizeaza adaptarea preturilor DOAR pentru contractele care NU contin clauza de revizuire/ajustare, aflate in derulare la data intrarii in vigoare a OG, prin aplicarea unui coeficient de ajustare la costul materialelor pe baza caruia s-a fundamentat pretul contractului.
Ajustarea poate presupune atat o diminuare, cat si o crestere a pretului contractului si se aplica, pentru viitor, restului lucrarilor ramase de executat, pana la finalizarea si receptionarea lucrarilor, pe baza solicitarilor de plata ale Constructorului.
Ce proiecte vizeaza OG?
OG se aplica contractelor de achizitie publica aferente obiectivelor / proiectelor de investitii finantate integral sau partial din fondurile publice2 incheiate atat inainte, cat si dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 98/2016, indiferent de durata de executie si in cuprinsul carora nu au fost prevazute clauze de revizuire cu privire la pret, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Categorii de lucrari si obiecte de constructii vizate de OG
Ponderile reglementate pentru ajustarea cheltuielilor cu materialele de constructii stabilite prin OG sunt aplicabile celor 3 tipuri de obiecte de constructii (cladiri rezidentiale, cladiri nerezidentiale, constructii ingineresti) si celor 3 categorii principale de lucrari de constructii (construcţii noi, lucrari de reparaţii capitale, lucrari de intreţinere şi reparaţii curente).
Contractantii isi vor justifica solicitarile de ajustare a pretului prin raportare la indicii de cost in constructii1 si vor determina valoarea cheltuielilor cu materialele prin utilizarea Ponderilor2 exprimate procentual:
a) cladiri rezidentiale noi - 47,31%;
b) cladiri nerezentiale noi - 45,82%;
c) constructii ingineresti noi - 47,21%;
d) cladiri rezidentiale reparatii capitale - 37,76%;
e) cladiri nerezentiale reparatii capitale - 42,42%;
f) constructii ingineresti reparatii capitale - 33,89%;
g) cladiri rezidentiale reparatii - 42,82%;
h) cladiri nerezentiale reparatii - 46,95%;
i) constructii ingineresti reparatii - 46,82%.
Formula de calcul pentru ajustare
Formula pe care Constructorul o va utiliza la fiecare solicitare de plata pentru ajustarea pretului contractului de achizitie publica este: Va = C x Vo
*Va = valoarea ajustata a solicitarii de plata (rezultatul dorit de Constructor);
*C = coeficientul de ajutare (se determina individual pentru fiecare situatie de plata);
*Vo = valoarea solicitarii de plata conform preturilor prevazute in oferta care a stat la baza incheierii contractului (pretul lucrarilor ramase de executat conform Contractului);
Coeficientul se aplica global la intreaga suma de decontat, insa tine seama doar de cresterea sau scaderea pretului materialelor de constructii odata cu aplicarea ponderii aferente.
Exemple de calcul ajustari conform proiect OG
Pentru un obiectiv de investitii de tip constructii ingineresti noi (ponderea de 47,21%) pentru lucrari ramase de executat in valoare de 10.000.000 lei, ajustarea pretului (Va) in iunie 2021 (pe baza ICCM mai 2021 de 133,60%) este de 11.023.313,30 lei.
Pentru acelasi obiectiv de investitii, ajustarea pretului in august 2021 (pe baza ICCM iunie 2021 de 138,90%) ar fi de 11.251.194 lei.
Pentru un obiectiv de investitii de tip cladiri rezidentiale noi (ponderea de 47,31%) pentru lucrari ramase de executat in valoare de 5.000.000 lei, ajustarea pretului (Va) in iunie 2021 (pe baza ICCM mai 2021 de 133,60%) este de 5.512.740,44 lei.
Pentru acelasi obiectiv de investitii, ajustarea pretului in august 2021 (pe baza ICCM iunie 2021 de 138,90%) ar fi de 5.626.922,13 lei.
Pentru un obiectiv de investitii de tip cladiri nerezidentiale noi (ponderea de 45,82%) pentru lucrari ramase de executat in valoare de 1.000.000 lei, ajustarea pretului (Va) in iunie 2021 (pe baza ICCM mai 2021 de 133,60%) este de 1.099.318,40 lei.
Pentru acelasi obiectiv de investitii, ajustarea pretului in august 2021 (pe baza ICCM iunie 2021 de 138,90%) este de 1.121.435,52 lei.
Procedura de ajustare a pretului si obligatiile participantilor
Pentru a putea aplica solutia OG, Antreprenorul si Beneficiarul trebuie sa incheie un act aditional la contractul de lucrari in termen de maxim 30 de zile de la intrarea in vigoare a OG, sub sanctiunea decaderii din dreptul la ajustare.
Actul aditional trebuie sa cuprinda urmatoarele mentiuni obligatorii:
a. restul lucrarilor de executat la data actului aditional, pe baza centralizatoarelor situatiilor de lucrari insusite si aprobate;
b. ponderea prevazut la art. 2 alin. (2);
c. formula prevazuta la art. 2 alin. (6) si
d. coeficientul prevazut la art. 2 alin. (7).
In maxim 15 zile de la incheierea actului aditional la contractul de lucrari, Beneficiarului va transmite Investitorului/Finantatorului o solicitare cuprinzand necesarul de sume estimate pentru ajustarea pretului contractelor, sub sanctiunea suportarii ajustarii pentru cresterea pretului materialelor de constructii din fonduri proprii. Pentru transferul acestor sume se vor incheia acte aditionale la contractul de finantare in termen de 45 de zile de la expirarea termenului de 15 zile. Daca este cazul, Beneficiarul si/sau Investitorul/Finantatorul vor efectua demersurile necesare pentru modificarea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului de investitii pentru a include valoarea estimata a ajustarilor pentru cresterea materialelor de constructii.
In executarea contractului de lucrari, odata cu incheia actului aditional, practic va exista un mecanism contractual de ajustare a pretului (in conditiile OG), similar celor prevazute in FIDIC, HG 1/2018 sau alte contracte standardizate.
Astfel, Antreprenorul va calcula ajustarea conform formulei contractuale preluate din OG si va include valoarea ajustarii in Situatiile de Lucrari / Solicitarile de Plata ulterioare incheierii actului aditional, aceasta ajustare va fi aprobata prin Certificatele Interimare de Plata si va fi platita de Beneficiar.
Dupa depunerea ultimei Solicitari de Plata / SIL, Antreprenorul si Beneficiarul vor incheia un act aditional prin care se va determina pretul final al contractului de lucrari, pe baza situatiei centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate in baza contractului, inclusiv in baza tuturor actelor aditionale la acesta. Pretul final al contractului trebuie sa se incadreze in valoarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului/proiectului de investitii care face obiectul contractului, aprobati conform legii.
De ce proiectul de ordonanta este insuficient pentru rezolvarea crizei preturilor materialelor de constructii?
Exista cel putin 2 motive pentru care proiectul de Ordonanta de Guvern poate fi ineficient in rezolvarea crizei actuale.
In primul rand, NU se aplica in cazul contractelor care deja au o clauza de revizuire. Totusi, realitatea arata ca ajustarile pe baza formulelor specifice din FIDIC sau HG 1/2018 nu acopera cresterea reala a preturilor materialelor de constructii, multi Antreprenori fiind in situatie de impreviziune sau imposibilitate de executare, chiar si cu aplicarea ajustarilor contractuale care acopera in unele cazuri doar 20-30% din diferenta reala de pret suportata de Antreprenor.
In al doilea rand, nu se aplica decat lucrarilor ramase de executat dupa ce se vor incheia actele aditionale in baza OG. Or, avand in vedere ca explozia preturilor la materialele de constructii este prezenta in piata de aproximativ 1 an, exista deja lucrari care au fost executate dar pentru care nu au existat solutii legislative suficient de clare pentru a fi implementate de partile contractului. In conditiile actuale ale OG, toate pierderile suferite de Antreprenori pana in prezent ca urmare a cresterii preturilor raman fara rezolvare legislativa.
Ce pot face Antreprenorii carora nu li se aplica OG?
In forma actuala a proiectului de Ordonanta, singura solutia a Antreprenorilor este sa initieze dispute pentru recuperarea prejudiciilor constand in diferentele de pret pentru lucrarile deja executate si materialele de constructii deja achizitionate in conditii de cresteri semnificative de pret.
Instantele si Tribunalele arbitrale ar putea sa vada initiativa Guvernului ca o recunoastere a situatiei de criza pe piata materialelor de constructii si sa faca aplicarea unor institutii juridice precum impreviziunea pentru a sprijini iesirea din criza.
Aceasta ar putea fi o solutie si pentru contractele care au clauze de revizuire / formule de ajustare dar care nu acopera diferentele concrete pe care Antreprenorii le-au suportat sau le vor suporta pana la finalul executiei.
Concluzii
Scopul proiectului de ordonanta in forma actuala este sa permita includerea in contract a unor mecanisme de ajustare a pretului in conditiile cresterilor fara precedent a preturilor materialelor de constructii.
Totusi, aceasta posibilitate rezolva problema doar pentru acei Antreprenori si acele contracte medii si mici care nu au reglementate clauze de revizuire / actualizare / ajustare a pretului.
O intrebare principala ramane, insa, deschisa: ce se va intampla cu contractele incheiate in baza conditiilor de contract FIDIC, HG 1/2018, NEC sau altele care permit ajustarea dar nu acopera pierderile efective si reale?
*Articol realizat de av. Cristina Olariu si av. Cristina Stoica
|